Hvem tegnede generation 1. S-tog?

af Steffen Dresler, 13/2 2024, 12:22 (370 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Når jeg omtaler AU/CA (leverede 1932), er det jo fordi at konstruktionen med de store og tunge vanger, de pånittede lodrette spanter/støtter og hvor stålsiderne er pånittede, er den samme metode som de førtse S-tog (1933). Altså METODEN for begge typer vogne (MM-FF/AU/CR). Og hvorfor skulle konstruktørerne (maskiningeniørerne) hos SCANDIA da ikke anvende samme metoder på begge vogntyper. MM og FF er jo "bare" en AU/CA med førerrum i den ene ende (MM) og skydedøre i siden istedet for endeperronner med døre. Men som du skriver, selvfølgelig afledt af de tyske tilsvarende store og nittede personvogne.

Det er jo svært at afgøre uden byggetegninger (med dato) at kunne se, hvem "der kom først". I sidste ende nok en paralleludvikling af to typer vognmateriel, men med samme grundelementer. Hvem der så er "hønen" eller "ægget" er svær:-)

Steff

NB: Lidt frækt skrevet m.h.t. "Arkitekturen",så er det vel ingeniørerne ved Credé, LHB, Wegman, MAN og Wismar med udviklingen af AB4ü-28, A4ü-30-ABC4ü-29. Konstruktionen ved hjælpe af de omtalte metoder = "arkitekturen", hvadenten det er i Tyskland, Randers, Aarhus eller København?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak