Avatar

Forbedringer i ballast over tiden?

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/1 2024, 16:24 (311 dage siden) @ UTJ

Jeg kan ikke give dig en historisk gnnemgang, men oprindeligt var sporet en del af dæmpningen/affjedringen af toget. Særligt dampmaskinernes dynamiske kræfter forplantede sig ned i sporet og ballasten. Det er man gradvist gået bort fra og søger i nutiden en så hård sporopbygning som muligt. Bemærk iøvrigt at man skelner mellem grus-, sten- og skærveballast. At Banedanmark har høje standarder skyldes til dels at man kan stille høje krav, bl.a. ikke har egentlig økonomiske begrænsninger (begrænsningen ligger i stedet på hvor meget man kan få ud fra en besluttet standard). Du kan læse en hel del om skærvesagen i Jubilæumsbogen fra 1997, bind 2, side 36.

Korrekt. Både før og nu lægges skærver, grus el. lign. under og omkring svellerne, så trykket fra skinnerne udjævnes. Den nederste del af jernbanesporets underbygning (palnum) kaldes dæklaget og består af lokale materialer såsom muldlag, lagt så sporets stigningsforhold er jævne og ensartede. Ballasten lægges oven på dette dæklag.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak