Forbedringer i ballast over tiden?

af Viktoria Skov, 20/1 2024, 15:56 (308 dage siden)

Hejsa

Et lidt teknisk spørgsmål.

Igennem tiden er der jo sket en betydelig udvikling for ballasten.
Fx startede man med grusballast i hovedspor, hvorefter man gik over til rigtig stenballast.
Men selv for stenballasten alene er der jo sket store udviklinger, fra en gang, hvor bakkemateriale var okay at benytte som ballast, til i dag, hvor Banedanmark kun tillader knust klippe, med ret høje krav, som kun få stenbrud kan opfylde = større transportafstande = dyrere ballast.

Spørgsmålet er, ved nogen om der findes dokumenter, som dokumenterer hvilke standarder der blev benyttet tidligere, og hvilke tekniske årsager der har været for den udvikling der nu en gang er sket? Fx beregninger på ballasttyper og egenskaber i 50'erne, osv.

Det er jo interessant, for Banedanmark benytter jo den samme standard, til 250 km/t bane og sidespor til maks 40 km/t.
Så jeg går ud fra at de nuværende krav er kraftigt overdimensioneret til en del sportyper.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak