Nørresundby stations udstrækning
. At genbruge et navn på en station man havde nedlagt, ja det kunne man ikke. Det var jo dengang man lukkede stationer for et godt ord (ligesom billetsalgsstederne idag). Der måtte findes på noget nyt af hensyn til markedsføring, og så er det nærliggende at tro man valgte Lindholm, der som nævnt er navnet på sognet.
V.H.
Flemming J
Hej Flemming.
Der er dog eksempler på, at man godt kan genbruge et stationsnavn, når en station genåbnes.
Ved K 74 blev Kliplev på strækningen Tinglev - Sønderborg nedlagt sammen med en række andre stationer på strækningen og i det øvrige land. Daværende generaldirektør Povl Hjelt sagde i dagspressen i forbindelse med lukningen af de mange stationer, der var begrundet i meget svage passagertal:" Lukningen er ikke uigenkaldelig, men den kollektive trafik skal lokalt og regionalt ved omlægninger af f. eks. busruter m. v. planlægges således, at passagertallet kan øges markant, hvis en station skal genåbnes."
Efter dette princip/tilsagn blev Kliplev station genåbnet under "sit oprindelige navn" i forbindelse med K 79, hvor den regionale togtrafik fik et "boost" som følge af indsættelse af nyt materiel (MR-togene!) - og retfærdigvis også som en følge af energikrisen.
Og Hinnerup station blev genåbnet "under sit oprindelige navn" den 28. maj 1994. At der i åbningstalen blev forsøgt "indsneget" et nyt begreb for en station, nemlig "Togstop", er en helt anden historie. Som borgmesteren i Hinnerup sagde i sin tale, "så kalder vi det nu for "Hinnerup station"" - sådan!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø, som kunne blive navnet på en fremtidig station, altså Erritsø