Avatar

Nørresundby stations udstrækning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2013, 09:47 (4273 dage siden)

I "det andet forum" har jernbanebroen over Limfjorden og den manglende - og stærkt savnede - broklap udløst adskillige selvstændige tråde og et hav af indlæg. Her i "herreværelset" skal emnet da også have sin egen tråd, synes jeg. Men indgangsvinklen er en helt anden.

Broklappen ligger, når der altså ligger, hvor den skal og bør, på fri bane mellem Aalborg station og Lindholm station (tidligere benævnt "Nørresundby station").

Lindholms indkørselssignal står "på land" nord for broen (har tidligere været placeret ude på selve broen mellem broklappen og Nørresundby-siden). Aalborgs indkørselssignal er placeret ude på selve broen mellem broklappen og Aalborg-siden.

Broen blev indviet 23. april 1938 (Wikipedia). Spørgsmålet er, hvor I-signalerne stod dengang. For et eller anden tyder på, jf. nedenstående, at de to sporskifter umiddelbart syd for broen oprindeligt, eller i hvert fald kort tid efter broens indvielse, har indgået som en del af Nørresundby stations sikringsanlæg. Så den umiddelbare tanke må være, at Nørresundbys I-signal må have stået på sydsiden af Limfjorden. Og kan det bekræftes, vil det jo sikkert glæde en vendelbo eller to. (OT: Visse vendelboer, med hvilke jeg har gået i gymnasium, ynder jo at "kræve" et "Vendsyssel til Ejderen").

Jeg tvivler dog på, at Nørresundby station har haft sit I-signal stående i Himmerland. Sagen er sandsynligvis mere kompliceret end som så, idet vi helt mangler at få styr på den manuelle blokpost, der i en årrække var placeret midt på broen. Men det bliver jeg sikkert "klogere" på, når jeg engang igen får tid til at grave i arkivet.

Indtil da må vi nøjes med nedenstående, der jo for det utrænede øje lader forstå, at Nørresundby station engang har rakt helt ned i Himmerland.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Strækningen mellem Aalborg station og jernbanebroen over Limfjorden blev i 1938 forsynet med 2. spor i forbindelse med etableringen af den nye bro (der jo som sikkert bekendt var en genbrugsting fra Midtbanen ved Frederikssund). Umiddelbart syd for broen er der etableret et afløbssporskifte. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-577/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Brev af 8. oktober 1938 fra 2. distrikt til Banetjenesten. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-577/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Arkil Rail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak