Slut med Mdt Tønder - 1983
Hej VW
Det var dog en herlig artikel du fandt i det blå blad om Vejle Jensen og Tønder.
Det har helt sikkert været Tønder 19. tur han har kørt i som måske i starten kørende håndværker.
Han taler om to ture, men mon ikke han mener lokoførere og fyrbødere som jo regnes i sæt i turene.
Tønder havde i november 1942 følgende loko:
K 502, 503, 505, 506, 508, 512 og 514.
D 860, 872, 873, 874, 875, og 876.
Rangermaskine 428.
Herunder personalets tjeneste i 19. tur.
Man ser de også har kørt lidt forspand Bramminge-Ribe (tog 474) med O-maskiner fra Esbjerg (318 og 336) som kørte nærtrafik mellem Esbjerg og Ribe. Der kom mange rettelser til turene under krigen som det ses allerede 9/12 kom den næste.
Man kan vel egentlig sammenligne tilbagegangen for depotet i Tønder med Brande, hvor den kom lidt senere. Jeg har set en skrivelse fra overmaskiningeniør Vogel fra 1959 hvor han fraråder personale at søge Brande.
Tilbagegangen i Tønder i begyndelsen af 50'erne skete ret hurtigt. I 1955 var man nede på en enkelt D-maskine til godstoget til Esbjerg og en enkelt MR. Der var stadig i 1955 14,5 timers rangering med Ardelt. Man havde to sæt damppersonale, 10 mand i motorturen og 4 i rangerturen.
Den sidste D i Tønder (865) ville ikke dø og fosvandt først ved sommerkøreplanen 1958. Dampen forsvandt dog ikke i Tønder for D'eren blev blot flyttet til Esbjerg.
Mon ikke det er Vejle Jensens tur i Tønder vi ser her sommer 1977. Den er da meget god med fri hver søndag og mandag og en tur til Esbjerg og en enkelt Niebüll.
M v h
Georg
Hej Georg
Velbekomme
Jeg kan varmt anbefale at bladre lidt i den næsten komplette samling af Dansk Lokomotiv Tidende (og altså ikke Det Blå Blad) på jernbanearkivalier.dk. Man falder over mange interessante ting fra en svunden tid…
Jeg er temmelig sikker på, at du har helt ret i din antagelse om Tønder-turen fra 1977. Det kan næsten kun være Vejle-Jensens…
God weekend
VW