Slut med Mdt Tønder - 1983
Prøvede lige at se på driften på Klosterbanen den sidste tid.
Midt i 1930'erne var maskindepotet i Tønder nærmest motordepot for Sønderjylland. Man havde 6 Mt samt 2 MV i tur og to motorture M3 og M4 med henholdsvis 12 og 6 mand. På dampsiden havde Tønder 12 sæt personale i tur og D, K og G-maskiner samt rangering med høj F og Hs. G eller K kørte bl.a. til Højer og F'eren tog nogle ture til Süderlügum. Tønder var et stort depot der i 1930'erne.
De 18 motorførere stod for motorkørslen til Esbjerg, Süderlügum, Bredebro-Rødekro (Aabenrå) samt Mommarkbanen og forbindelseskørslerne med MT til Sønderborg. Jeg har taget Mommarkbanen med idet den jo sådan set hører til systemet i Tønder. Lodret streg i margen angiver ændring i turen i forhold til sommerplan.
Rødekro-Bredebro 1934-35.
Mommarkbanen vinter 1934-35.
Uddrag af tjenestekøreplan 1934, planen var uændret vinter 1934-35.
Tur M3 Tønder 1934-35.
Tur M 4 hvor 1 Mt betjener Klosterbanen.
Til vinterkøreplanen 1935-36 blev de to MV flyttet til Aarhus og Tønder fik i stedet tilført to MF hvoraf den ene sammen med en Mt kørte på Bredebro-Rødekro. Oprangering af togene på Klosterbenen Fc-ED.
M v h
Georg
https://jernbanearkivalier.dk/tidsskrifter/dansk-lokomotivtidende/1983/Dansk-Lokomotivt...
Side 14-15
Mvh.
VW