En tur på Klosterbanen

af Georg Schmidt, 12/7 2023, 23:42 (435 dage siden) @ Tommy Nilsson

Prøvede lige at se på driften på Klosterbanen den sidste tid.
Midt i 1930'erne var maskindepotet i Tønder nærmest motordepot for Sønderjylland. Man havde 6 Mt samt 2 MV i tur og to motorture M3 og M4 med henholdsvis 12 og 6 mand. På dampsiden havde Tønder 12 sæt personale i tur og D, K og G-maskiner samt rangering med høj F og Hs. G eller K kørte bl.a. til Højer og F'eren tog nogle ture til Süderlügum. Tønder var et stort depot der i 1930'erne.
De 18 motorførere stod for motorkørslen til Esbjerg, Süderlügum, Bredebro-Rødekro (Aabenrå) samt Mommarkbanen og forbindelseskørslerne med MT til Sønderborg. Jeg har taget Mommarkbanen med idet den jo sådan set hører til systemet i Tønder. Lodret streg i margen angiver ændring i turen i forhold til sommerplan.
[image]
Rødekro-Bredebro 1934-35.
[image]
Mommarkbanen vinter 1934-35.
[image]
Uddrag af tjenestekøreplan 1934, planen var uændret vinter 1934-35.
[image]
Tur M3 Tønder 1934-35.
[image]
Tur M 4 hvor 1 Mt betjener Klosterbanen.
Til vinterkøreplanen 1935-36 blev de to MV flyttet til Aarhus og Tønder fik i stedet tilført to MF hvoraf den ene sammen med en Mt kørte på Bredebro-Rødekro. Oprangering af togene på Klosterbenen Fc-ED.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak