Slut med Mdt Tønder - 1983

af Georg Schmidt, 14/7 2023, 13:34 (434 dage siden) @ Volkswagen

Hej VW
Det var dog en herlig artikel du fandt i det blå blad om Vejle Jensen og Tønder.
Det har helt sikkert været Tønder 19. tur han har kørt i som måske i starten kørende håndværker.
Han taler om to ture, men mon ikke han mener lokoførere og fyrbødere som jo regnes i sæt i turene.
[image]
Tønder havde i november 1942 følgende loko:
K 502, 503, 505, 506, 508, 512 og 514.
D 860, 872, 873, 874, 875, og 876.
Rangermaskine 428.
Herunder personalets tjeneste i 19. tur.
[image]
[image]
Man ser de også har kørt lidt forspand Bramminge-Ribe (tog 474) med O-maskiner fra Esbjerg (318 og 336) som kørte nærtrafik mellem Esbjerg og Ribe. Der kom mange rettelser til turene under krigen som det ses allerede 9/12 kom den næste.
Man kan vel egentlig sammenligne tilbagegangen for depotet i Tønder med Brande, hvor den kom lidt senere. Jeg har set en skrivelse fra overmaskiningeniør Vogel fra 1959 hvor han fraråder personale at søge Brande.
Tilbagegangen i Tønder i begyndelsen af 50'erne skete ret hurtigt. I 1955 var man nede på en enkelt D-maskine til godstoget til Esbjerg og en enkelt MR. Der var stadig i 1955 14,5 timers rangering med Ardelt. Man havde to sæt damppersonale, 10 mand i motorturen og 4 i rangerturen.
Den sidste D i Tønder (865) ville ikke dø og fosvandt først ved sommerkøreplanen 1958. Dampen forsvandt dog ikke i Tønder for D'eren blev blot flyttet til Esbjerg.
[image]
Mon ikke det er Vejle Jensens tur i Tønder vi ser her sommer 1977. Den er da meget god med fri hver søndag og mandag og en tur til Esbjerg og en enkelt Niebüll.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak