Nedbrud i Gentofte januar 1961, MX 1005
Der er vidst blandet "en del" sammen i den tekst.
Men lad os taget det lidt i bidder.
Da 1001 prøvekøres var temperaturene for kølevand og smøreolie lidt til den høje side.
Årsagen skulle søges i for lidt luft gennem kølersystemet. Derfor laves et par huller i bunden af ventilatorrummet og så virkede det. På 1003 blev "hundeburet" lavet på bekostning af et koøje (og uden huller i bunden). Senere blev 1001+1002 "normaliseret" med "hundebur" og uden huller i bunden.
Det er korrekt at der var visse Mx hvor tandhjulene på gearet til ventilatoren raslede løs. Iøvrigt hedder gearet i EMDs terminologi "speed increaser". Og ja, gearet mm. er leveret af EMD. Jeg har ikke noteret særligt meget på forholdet andet end at EMD/Nohab måtte levere en del nye stumper til DSB.
Om forholdet det gav anledning til henstillede Mx skal jeg ikke kunne sige.
En af de værste fejl på Mx, som virkelig gav hensatte Mx, var skadede banemotorbærelejer (altså de lejer, som ligger på hjulakslen). Forholdet eksploderede i maj 1961 og nogle måneder frem
Overfladen på akslens søle var for ru og det var ikke spor billigt at udbedre; du skulle jo pille hjulakslerne af og have dem op i en maskine, som kunne polere overfladen til rette ruhed og så tilbage igen.
Fra og med 1020 blev Mx leveret med korrekt overfladeruhed og ingen af de senere leverede Mx optræder med skadede banemotorbærelejer.
Den økonomiske side af sagen blev delt mellem Nohab og Frichs' engelske leverandør af hjulakslerne.
Lige omkring 1005, så havde 1.distrikt 2 tilfælde hvor sikkerhedsregulatoren på dieselmotoren trådte i funktion og stoppede dieselmotoren. Først var sikkerhedsregulatoren indstillet til for lavet omdrejningsantal. Senere, så viste det sig at Woodward-regulatoren var indstillet til 850 omdr. i stilling 8.......efter justering til de vanlige 835 o/min., så var der "ro" omkring 1005.
Begge forhold skete tidligt i 1961, så måske har der været en forbindelse?
Jeg havde lidt travlt da sagen blev gennemgået og jeg fik ikke lige taget en kopi af den skematiske indberetning fra distriktet