Nedbrud i Gentofte januar 1961, MX 1005
Godaften
Jeg har tilladt mig at sakse lidt fra bogen om litra R, H og S. Den pgl. passus bygger til dels på info fra nu afdøde Lkf. Erik Hellesen:
På grund af litra MX kunne Mdt Gb derfor hensætte et antal S-lokomotiver, men der blev alligevel brug for disse. De nyleverede MX-lokomotiver havde nemlig problemer med gearet til ventilatoren i ”fugleburet”, hvorfor de blev taget ud af drift for reparation. De henstillede S-lokomotiver erstattede så i denne periode litra MX på Kystbanen. Her hændte det ofte, at den kommende fører - især de ældre af slagsen - blev noget videre sur, når han pludselig opdagede, at det var blevet til en damptur. Det gik så ud over fyrbøderen! Også litra MY gjorde sit til at minimere brugen af litra S på Kystbanen, da de større godstog nu blev kørt af dette litra.
Ved ikke om det kan være årsagen??
Med venlig hilsen
Steffen Dresler