Nedbrud i Gentofte januar 1961, MX 1005

af Oversmeden, 20/4 2023, 18:00 (519 dage siden) @ Jørgen Kragh

På det 3. billede ser det ud som om der kommer røg ud under vognkassen ved MX'ens bageste bogie. Afbrændt banemotor?

Det kan selvfølgelig osse være damp fra varmekedlen, men så havde maskinen vel kunne løbe om via spor 3 og selv trille hjem med toget?

Det er højest sandsynligt damp fra varmekedlen som ses omkring lokomotivet.
Der var ikke mange problemer med banemotorerne på Mx i garantitiden.
Lidt overslag i ny og næ, men ikke noget bemærkelsesværdigt.
I min verden dækker udtrykket "afbrændt banemotor" over en banemotor, hvor isoleringen er blevet nedbrudt, hvilket har givet en kraftig gnistdannelse, som gør at viderekørsel med den motor ikke er forsvarligt. Hvis nogen forventer et bedre flammehav og tyk røg, så er det nok lige i overkanten.....
Hvorfor isoleringen er nedbrudt; se det kan der være mange grunde til. 2 klassiske er fugt (= vand) eller kulstøv (fra børsterne).
Der er også de helt tåbelige så som sandblæsningssand, borespåner og lign.
Man tror det er løgn, men alle eksempler er set på lokomotiver leveret fra Nohab med GM-motor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak