My 1139 kører endnu, stop forargelsen og vær kritisk!!
Kære alle
”Chatbot”, glem nu forargelsen og KONSTATER, at de er her og vil blive brugt OGSÅ forsknings- og historiemæssigt. Det vil sige på områder vi beskæftiger os med her på siderne!!!
Vi har allerede fantastiske hjælpemidler i og med internettet, hvor vi med enkelte tryk anvender informationer herfra. Det være sig f.eks. EVP´s hjemmesider, Jernbanen, Wiki, Google, Jernbanekilder, Jernbanearkivalier, Facebook, klubsider, museers videnssider o.s.v. Altså alt det vi kan finde på disse medier om det emne vi søger informationer om. Vi kan hente informationer fra officielle anerkendte biblioteker, samlinger, museer og arkiver. Men modsat en Chatbot, er vi kritiske og tror (mener) at vi kan stole på informationerne, da de jo ofte er selvbiografier/egne oplevelser, kopier af skrevne/trykte kilder/bøger/udgivelser/byggetegninger etc.
Vi er kritiske og stiller spørgsmål. F.eks. er vi her på siderne ofte kritiske over for informationer vedr. billeder fra lokalarkiverne FORDI vi ved, at informationerne her KAN være fejlbehæftede, ikke med vilje, men indlagt med den baggrundsviden den ansvarlige har/mener/tror er den korrekte. Men det gælder jo i princippet alle informationer lagt på de elektroniske medier.
Et af de store problemer med ”chatbots” er, at vi IKKE kender de anvendte kilder og at de nye kommende brugere, måske ikke har været vandt til kildekritik og anvendelse af kilder som de ældre – normalt?? – har.
Eksempelt med litra MY viser jo ganske tydeligt for KENDERNE problemerne, men tænk på dem, der IKKE har den baggrundsviden og derfor ukritisk videregiver disse informationer. Det er HER problemet ligger.
Personligt har jeg (endnu) ikke tiltro til informationer, der kommer fra de kommende automatisk genererede ”chatbots”. De er bare endnu et område man skal være opmærksom på, når man skriver.
Så forarget, næ, men påpasselig og kritisk.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler