Danmarks første udfletningsanlæg?
Interessant, jeg vidste slet ikke at der havde været en sådan bro.
Er der nogen der tilfældigvis har en sporplan liggende?1901 er også noget tidligere end jeg havde forventet, men der må jo have været et trafikalt behov for at etablere den.
Den var ret markant. Nederst Vestbanens hovedspor, øverst Frederikssundbanens ditto. En bedre gengivelse kommer på jernbanekilder.dk, når billedet engang er scannet.
Hej MortenEr der ikke tale om broen som førte Frederikssundsbanens spor mellem Valby og Vanløse over Vestbanen mellem Vigerslev og Frederiksberg (og videre mod Københavns 2. banegård)? Hvis ja; var der overhovedet sporforbindelse mellem de 2 baner i det område som broen er i? Hvis nej; så var der vel i princippet tale om en niveau fri skæring mellem 2 baner og ikke et decideret udfletningsanlæg, eller tager jeg fejl.
Venlig hilsen
Niels
RETTELSE! Broen er taget i brug i 1911 og ikke i 1901, som jeg kækt påstod, men det gør den stadig til den ældste udfletning. Beklager.Der var sporforbindelse fra Valby på Roskildevej station i niveau fra 1901 til 1913, kaldet "den lave bane", og der var sporforbindelse fra Valby hen over broen (der lå over Roskildevej stations spor) fra 1911, kaldet "den høje bane". Udfletningen begyndte således på Valby station "og i det område, broen var i". Afstanden mellem Valby og Roskildevej station er ikke særlig stor. Se fx bogen "Byens baner" side 262 og 263.
En anden udfletning med en bro over hovedspor, er udfletningen Vigerslev station - Valby Gasværk station - Rodkildevej station, hvor Vestbanen fra 1911 på en bro gik over delstrækningen Valby Gasværk - Roskildevej. Den udfletning er således også fra 1911. Begge de broer(udfletninger, jeg nævner, blev taget i brug 1. december 1911.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.