Avatar

Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2023, 11:18 (658 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmorgen

Tillader mig at komme med et lille supplement til Georg Schmidts to dejlige informationer.

Først tak til Georg Schmidt for den gode og togtekniske indføring i trafikken omkring København i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne. Altså før S-toget ”ødelagde” det hele i 1934.

Der var nok ikke mange der vidste, at ellers lokomotiver for rangertjenesten blev anvendt i den udstrækning som de gjorde, som togmaskiner rundt om Københavns forskellige stationer. Og en lille pudsighed med at der anvendtes tidligere Kalvehavebane N-maskiner mellem Vanløse og Frederiksberg og selvfølgelig hér som togmaskine i passagertrafikken, hvad de jo oprindeligt også var anskaffede for.

Når man ser på kort over jernbanerne i København især før 1920 med den endelige nedlæggelse af station 2 på den gamle oprindelige banegård ved Gyldenløvesgade/Søerne, forstår man godt de frustrationer der var, ved at skulle lukke København af for øst/vestgående vejtrafik flere gange i timen, når bl.a. Nordbanetogene og de talrige godstog passerede strækningerne næsten nord/syd gennem Nørrebro mv.

Jeg har vedhæftet ”Meddelelser fra Generaldirektoratet nr. 126/1930”, der beordrer nedlæggelse af et antal banestykker og heraf kommende ændringer. Ganske interessant hvor sent (alt relativt) det egentligt skete.

[image]

Hvis man i dag ved selvsyn vil opleve, gå eller cykle, hele strækningen, kan man med fordel tage S-toget til Ryparken station. Herfra gå langs banen på den vestlige (kolonihave siden) side til Bispebjerg, skifte til den østlige side og gå langs cykel- og gangstierne over ”den røde plads” ved Nørrebro remise og fortsætte gennem Nørrebroparken og ende ved Frederiksbergcenteret, her se den oprindelige Frederiksberg station.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Jeg er især fascineret af, at der har kørt N-maskiner mellem Frederiksberg og Vanløse, og så med persontog (duk!).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak