Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.
Godmorgen
Tillader mig at komme med et lille supplement til Georg Schmidts to dejlige informationer.
Først tak til Georg Schmidt for den gode og togtekniske indføring i trafikken omkring København i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne. Altså før S-toget ”ødelagde” det hele i 1934.
Der var nok ikke mange der vidste, at ellers lokomotiver for rangertjenesten blev anvendt i den udstrækning som de gjorde, som togmaskiner rundt om Københavns forskellige stationer. Og en lille pudsighed med at der anvendtes tidligere Kalvehavebane N-maskiner mellem Vanløse og Frederiksberg og selvfølgelig hér som togmaskine i passagertrafikken, hvad de jo oprindeligt også var anskaffede for.
Når man ser på kort over jernbanerne i København især før 1920 med den endelige nedlæggelse af station 2 på den gamle oprindelige banegård ved Gyldenløvesgade/Søerne, forstår man godt de frustrationer der var, ved at skulle lukke København af for øst/vestgående vejtrafik flere gange i timen, når bl.a. Nordbanetogene og de talrige godstog passerede strækningerne næsten nord/syd gennem Nørrebro mv.
Jeg har vedhæftet ”Meddelelser fra Generaldirektoratet nr. 126/1930”, der beordrer nedlæggelse af et antal banestykker og heraf kommende ændringer. Ganske interessant hvor sent (alt relativt) det egentligt skete.
Hvis man i dag ved selvsyn vil opleve, gå eller cykle, hele strækningen, kan man med fordel tage S-toget til Ryparken station. Herfra gå langs banen på den vestlige (kolonihave siden) side til Bispebjerg, skifte til den østlige side og gå langs cykel- og gangstierne over ”den røde plads” ved Nørrebro remise og fortsætte gennem Nørrebroparken og ende ved Frederiksbergcenteret, her se den oprindelige Frederiksberg station.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler