Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.
Gamle kørselsfordelinger siger noget om driften og om lokopersonalets dagligdag.
Kigger vi på motorvognene var der i 1930 ved maskindepot Østerbro (Kk) foruden 5 O og 2 G-maskiner i tur også stationeret 3 MA, 8 ME, 3 MF og 6 ML motorvogne. Motormateriellet kørte for ML-vognenes vedkommende på vest/nordvest, sjællandske Midtbane samt på Veddebanen og mest kørt af motorførere fra Roskilde og Næstved maskindepoter..
De små motorvogne var i køreplanen af 1/10 1930 indsat i den københavnske nærtrafik på linierne Frederiksberg-Hellerup, Frederiksberg-Vanløse-Ballerup-Måløv og København-Roskilde. Der var 13 Østerbro motorførere i motorturen.
Motorvognstogenes oprangering var for pendeltogene mellem Frederiksberg og Vanløses vedkommende 2MF-vogne. På de øvrige strækninger var det MA+ME eller 2 ME med mellemvogne efter behov.
Motorførernes ture var sammensat på den måde, at 5 turdage var det udelukkende kørsel Frederiksberg-Hellerup og på 2 turdage udelukkende Frederiksberg-Vanløse. Derudover var der ture på de lidt længere strækninger. På en tur mødte mtf klokken 3.58 på Frederiksberg og derfra kørte han materieltog 1101 til Ballerup. Fra Ballerup gik turen med første morgentog 1102 til Valby og tilbage til Måløv med tomt tog 1103. Fra Måløv med tog 1104 til Østerbro, derfra videre med tomt tog 1409 til Hellerup og derpå to omgange Frederiksberg og til slut tomt tog tilbage til Østerbro hvor motorvognene skulle til eftersyn med tjeneste slut kl. 10.35.
På en anden tur mødte mtf på Kh klokken 22.30 og kørte en dobbelttur til Ballerup og herefter sidste tog til Roskilde hvor han overnattede. Mødetid næste morgen kl. 4.15 og køre første morgentog til Østerbro (tog 1060). derefter videre til Hellerup med tomtog 1401 for at være klar til tog 4 til Frederiksberg kl. 6.29. Videre med togene 9 og 10 med tjeneste slut på Frederiksberg kl. 7.55.
I 1930 var dampen dog stadig den mest dominerende trækkraft i den københavnske nærtrafik med 21 O, 15 S og et mindre antal G-maskiner samt nogle C og K til at klare trafikken fra depoterne Helsingør, Østerbro og Gb.
Tiden op mod S-togene er spændende med mange forandringer som Ydre godsbane, tilkomst af Lersøen og ombygning af Vanløse. Det har været et stort arbejde for planlæggerne at får dette kæmpe sydtem til at køre.
Fra tjkpl 1 C af 1/10 1930. Tog 2568 fremført af Østerbro G-maskine. Tog 2644 fremført af rangermaskine (F'er) Lersøen II.
Fra tjkpl 1 B af 1/10 1930.
Fra tjkpl 1 B af 1/10 1930
Fra tjkpl 1 A af 1/10 1930.
Fra tjkpl 1 A af 1/10 1930. Tog 120,122 og 124 fremført af O-maskine.
M v h
Georg