Ud at køre med de små motorvogne i København 1930.
Jeg skrev lidt om kørslen omkring 1930 med de små motorvogne i københavnsområdet i det forrige indslag.
Hermed lidt om kørslen i 1925-26 lige før motorvognenes tid og lidt om rangermaskinerne. Kilderne er togplaner, tjkpl og gamle kørselsfordelinger.
Frederiksberg havde i 1925-26 tre rangermaskiner, der alle blev udsendt/indsendt som det jo hed fra og til Godsbanegården en gang i døgnet.
Frederiksberg 1. rangermaskine en F'er der var på Fb hele døgnet blev udvekslet med Gb i de tidlige morgentimer. Maskinen begyndte dagen med et par ture til Frederiksberg gasværk. Senere to ture til Glostrup samt almindeligt rangerarbejde.
Frederiksberg 2, rangermaskine var en Hs der sikkert har udført det meste rangerarbejde på Frederiksberg i løbet af dagen.
Frederiksberg 3. rangermaskine var den såkaldte Vanløsemaskine, der ankom om morgenen i forspand med Nørrebros F'er i tog 2561. F-maskinen fortsatte til Nørrebro og 3. maskine der var en lille N-maskine ( Gb havde på den tid 186 og 188) fremførte herefter 11-13 togpar til Vanløse i løbet af dagen. Sidste tog fra Vanløse var tog 298 med ankomst Fb 0.10 hvorefter N-maskinen kørte mod Gb i forspand med 2. maskine Hs'eren i tog 2596.
Der var 1 togstamme i omløb i togene til Vanløse med oprangering: N loko CF-EA i alt 5 aksler med kun III klasse og CF skulle være med toilet og skruebremse. Alle tog med togart "B" 45/kmt. Frederiksberg kunne forstærke togene efter behov.
Nørrebros F-maskine rangerede og fremførte i dagens løb 3 togpar med gods mellem Nørrebro og Frederiksberg. Retur til Gb med godstog 2560. Fra 1/10 1926 fik Nørrebro leveret F'eren fra Østerbro depot via forbindelsesbanen.
Østerbro havde to F-maskiner i rangerturen. Den ene kørte på godspladsen hele døgnet og den anden der var benævnt Larsens Plads kørte også nogle forbindelsestog mellem Kh og Frihavnen hvor oprangeringen var F- EA-AA-CN, og en svensk sovevogn kunne også forekomme på et par afgange.
Pendeltogene mellem Nørrebro og Hellerup var fremført af O-maskiner fra Østerbro maskindepot 17 tur hvor de 8 maskiner kørte Vedbæk, Rungsted, Lyngby, Helsingør og Nørrebro-Hellerup. Oprangeringen i disse tog var O- BF-CF-E med II og III klasse og togart H P 70 km/t, Nørrebro kunne forstærke togene efter behov.
Der var godt gang i O-maskinerne i 1926. De to S-maskiner 721 og 722 var stadig i Korsør. Af O-maskiner havde GB 20 i tur og 2 i reserve, Østerbro 8 i tur, Næstved 3 til Midtbanen og 3 var udlånt til 2. distrikt.
Fra Tjkpl 1A af 15/5 1926 bemærk tog 2561.
M v h
Georg