Portugal 1974

af Hans T. Møller, 8/2 2022, 07:58 (1026 dage siden)

Det er med en vis tøven, at jeg starter denne tråd om mine oplevelser i Portugal på en interrail-tur i det Herrens år 1974. Jeg er blevet opfordret til det (i naboforum), og jeg vil som udgangspunkt gerne dele mine fotos og indtryk med interesserede.

Men mit kamera - eller fotografen - eller begge parter - var ikke på toppen dengang. For eksempel havde apparatet en automatisk blænde-indstilling, men den var ikke sikret, så et let stød eller tryk kunne få knappen til at hoppe over på blænde 22, hvorefter billedet blev underbelyst! Kvaliteten af mine fotogafier er simpelt hen ringe - nu er folk advaret.

Desuden har jeg ingen notater, kun enkelte papirer og en afskrift af mit interrail-pas at støtte mig til, og min portugisiske køreplan fra 1974 er bortkommet.

På den anden side var det uforglemmelige dage jeg tilbragte i Portugal. Her, snart 50 år senere, mindes jeg stadig varmen, de venlige mennesker, den afslappede stemning, de velholdte små tog og de nydelige stationer. Og på nettet er det naturligvis muligt at checke forskelligt til hjælp for sin hukommelse, selvom meget har ændret sig.

Så lad mig bare gå i gang:

Jeg ankom til Porto med et nattog fra Spanien tidligt om morgenen den 7. august 1974. Efter at have spurgt forgæves efter plads på et par pensionater, tog jeg tyren ved hornene og indlogerede mig på ”Grande Hotel de Batalha”, et opulent, lidt gammeldags, firstjernet hotel.

At det kunne lade sig gøre indenfor mit rejsebudget siger noget om, hvor billigt alting var i Portugal dengang. I øvrigt lå hotellet meget praktisk, klos op ad São Bento-banegården, som var, og stadig er, endestation for bredsporet i Porto.

Jeg snuppede et kort hvil, og så drog jeg ud for at se på tog.

(fortsættes)

Portugal 1974 - Tamega-linjen

af Hans T. Møller, 9/2 2022, 08:00 (1025 dage siden) @ Hans T. Møller

Tamega-linjen: Livracão - Arco de Baúlhe

Porto ligger ved udmundingen af Douro-floden, og op gennem floddalen mod øst løber en bredsporet bane, som indtil 1985 gik til Fuente de San Esteban i Spanien, men som i dag har endestation i Pocinho, omtrent 30 km fra grænsen..

På fire mellemstationer grenede metersporsbaner fra mod nord, og alle var opkaldt efter den biflod til Douro, som de fulgte. Den første, regnet fra Porto, var Tamega-linjen.

Måske skal jeg lige nævne, at alle offentlige jernbaner i Portugal her i '74 var samlet i det statslige ”Companhia dos Caminhos de Ferro Portugueses” - forkortet: ”CP” med en enkelt undtagelse: den elektrificerede privatbane fra Lissabon til Estoril og Cascais. De forskellige strækninger i CP havde hver deres eget navn, således også: ”Linha de Tamega”.

Alle persontog på banen kørtes med skinnebusser, hvoraf nogle var bygget af Nydquist & Holm i Sverige i 1949. Da jeg havde hvilet mig lidt på ”Grande Hotel”, fandt jeg let et tog til Livracão og tog herfra til Arco de Baúlhe og retur med en af ”svenskerne”.

Det var en hyggelig bane, med stop ved flere nydelige og velholdte stationsbygninger, der gerne var dekoreret med de karakteristiske ”azulejos”, hvide kakler med motiver eller symmetriske mønstre i blåt og til tider gult.

Damplokomotiverne E 151 (Henschel 1905) og E 96 (Ohrenstein 1910) var henstillet kolde i Livracão, men en velforsynet kulgård tydede på, at de af og til blev brugt. CP's smalsporede damplokomotiver havde et ”E” for ”Estreite” - det vil sige: ”smal” - foran nummeret. Der stod også nogle antikverede, men velholdte, vogne på terrænet.

Strækningen Livracão - Arco de Baúlhe blev afkortet til Amarante i 1990, og banen lukkede helt i 2009. Tracé'en er i dag natursti.

[image]

Vi har nået Arco de Baúlhe og er klar til at returnere til Livracão

[image]

På tilbageturen krydsede vi en identisk skinnebus i Chapa

[image]

I Vila Caiz, kort før Livracão, krydsede vi en skinnebus af en anden type

[image]

Der var ventetid i Livracão, før jeg kunne fange et tog tilbage til Porto, så jeg fik taget et billede af skinnebussen, da den atter afgik til Arco de Baúlhe.

[image]

De to henstillede lokomotiver i Livracão så ud til at være i god stand, og de kunne formentlig fyres op uden videre. Forrest står E 151, bagerst E 96.

(fortsættes)

Portugal 1974 - Tamega-linjen

af Steen Larsen, Søborg DK, 9/2 2022, 10:49 (1025 dage siden) @ Hans T. Møller

Herlige billeder og beretning fra et af Europas mest charmerende smalsporssystemer som desværre er historie.
Fortsæt endelig din beretning.

Mvh
Steen

Portugal 1974 - Tamega-linjen

af Hans T. Møller, 9/2 2022, 13:18 (1025 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen

Tak for de anerkendede ord. Min plan er at fortsætte med Vouga-, Dão- og Corgo-linjerne og slutte af med smalsporet nord for Porto - én bane om dagen.

Bedste hilsner

Portugal 1974 - Tamega-linjen

af K564, 9/2 2022, 15:19 (1025 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Så har vi noget at se frem til.

Hilsner Keld

Portugal 1974 - Vouga-linjen

af Hans T. Møller, 10/2 2022, 07:52 (1024 dage siden) @ Hans T. Møller

Vouga-linjen: Espinho - Sernada do Vouga - (Viseu)

Espinho ligger knapt tyve kilometer syd for Porto på den dobbeltsporede elektrificerede hovedbane til Lissabon. Stationen er udgangspunkt for en metersporet bane, som dengang gik til Viseu, men da jeg kom forbi i ´74, var trafikken mellem Sernada do Vouga og Viseu desværre midlertidigt indstillet. Årsagen var ildebrande, angiveligt antændt af damplokomotiverne.

Der eksisterer også en metersporet strækning fra Aveiro på hovedstrækningen Porto-Lissabon til Sernada, men på en eller anden måde undgik den min opmærksomhed. Jeg fik i hvert fald ikke set nærmere på den.
___________

Den 8. august om morgenen tog jeg et tog fra Porto til Espinho, og turen var en oplevelse i sig selv, for jeg fik lov til at køre med i ellokomotivets førerum. Vores hastighed lå vel på 80 til 100 km/t, men banen var uindhegnet, og på det sidste stykke før Espinho krydsede folk frit frem og tilbage over sporet på vej til og fra stranden, som lå på vores højre side. Længst fremme kunne man knapt nok se skinnerne for mennesker, men selvfølgelig holdt de sig mere og mere tilbage, efterhånden som vi nærmede os.

Håndtaget til lokomotivets horn var monteret i førerummets tag, og lokoføreren nærmest hang i det, mens han sagde en masse på portugisisk, som jeg ikke forstod, men som nok heller ikke var egnet til at oversættes og gengives...

En mand gik hurtigt over banen, mens han slæbte et stort fiskenet efter sig. Han snublede over den sidste skinnestreng og faldt, så lang han var. Han nåede lige at rive nettet væk fra sporet, inden vi passerede!

Det var en diminutiv skinnebus, som holdt klar til afgang i Espinho. Der var femten pladser på 2. klasse og ti på 1. klasse, hvor sæderne var velpolstrede og betrukket med hvidt bomuld. Udvendigt var 1. klasse behørigt afmærket med en gul stribe over vinduerne. Hvert eneste sæde på 2. klasse var optaget, men alt var ledigt på 1., og selvom jeg kun havde et 2. klasses Interrail-pas, insisterede togføreren på, at jeg satte mig der.

Vi afgik og begyndte at køre op i højden. Skinnebussens sirene blev brugt ved overkørsler, og den lød som en forskrækket kvindes skrig.

Som nævnt var der ingen trafik mellem Sernada do Vouga og Viseu, men det gjorde ikke så meget, at jeg strandede i Sernada, for her lå banens remise og værksted, og der var nok at se på.

Strækningen Sernada do Vouga - Viseu blev nedlagt 1. januar 1990, og og trafikken mellem Espinho og Sernada blev i 2004 afkortet til Oliveira de Azeméis.

Keld har vist moderne billeder fra Espinho og krydsningsstationen São João de Madeira på den afkortede strækning i naboforum, hvor ”pvc” også har aflagt rapport fra et besøg i 2016.

Nu er der åbenbart planer om en genetablering af togtrafikken mellem Oliveira de Azeméis og Sernada. Jeg kryder fingre for, at de lykkes.


[image]

I Albergaria a Velha, som ligger næsten midt i mellem banens nuværende endestation, Oliveira de Azeméis, og Sernada, var der et længere ophold, så jeg kunne forlade min plads og skyde et billede


[image]

I Sernada blev skinnebussen vendt på en lille drejeskive, som nok ikke ville kunne bære et tungere køretøj


[image]

På terrænet i Sernada stod der flere kolde damplokomotiver, formentligt fordi trafikken til Viseu var indstillet. Blandt mine sparsomme optegnelser har jeg har fundet et notat på en gammel filmpakke, hvoraf det fremgår, at drejede sig om E 131 og E 133 fra 1924, samt E 210 og E 213 fra 1923 - alle bygget af Henschel & Sohn.


[image]

E 182 - i midten - blev også bygget af Henschel i '23, og maskinen var opfyret, for godstog mellem Espinho og Sernada blev kørt med damp. Vi krydsede ét på tilbageturen, men mit foto blev totalt mislykket!


[image]

Jeg kiggede ind i remisen og ”skød” et portræt af E 92 (Orenstein & Koppel 1910)

(fortsættes)

Portugal 1974 - Vouga-linjen

af UTJ, 10/2 2022, 11:51 (1024 dage siden) @ Hans T. Møller

Ingen tråd uden røg i cigarforum. Ole W Laursen var i Portugal i 1963 og dengang var E92 ude med tog.
[image]E 92 på Oliveira de Azeméis, maj 1963 (foto: OWL/arkiv NSJK)

Portugal 1974 - Vouga-linjen

af UTJ, 10/2 2022, 14:34 (1024 dage siden) @ UTJ

Når du ikke kom ud på linjen til Viseu, må vi hellere tage den med:

[image]Motorvogn, Paradela, maj 1963 (foto: OWL/arkiv NSJK)

[image]Motorvogn, Paradela, maj 1963 (foto: OWL/arkiv NSJK)

Der skulle nu være cykelsti mm. Lidt kedeligt, for linjeføringen må have givet nogle spektakulære vyer.

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af Hans T. Møller, 11/2 2022, 08:08 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

God morgen i forum

Der bliver lige en kort pause i tråden, for jeg er nødt til at check'e et par ting i forbindelse med mit indlæg om Dão-linjen.

Stay tuned!

Bedste hilsner

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af Niels Munch, 11/2 2022, 08:59 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

OK Hans, vi ved jo, det er umagen værd at tøjle utålmodigheden ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af K564, 11/2 2022, 09:14 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

God morgen i forum

Der bliver lige en kort pause i tråden, for jeg er nødt til at check'e et par ting i forbindelse med mit indlæg om Dão-linjen.

Stay tuned!

Bedste hilsner

Hej Hans
Så må vi ty til et par flasker Dão vin, mens vi venter spændt.

Hilsner Keld

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af Hans T. Møller, 11/2 2022, 09:34 (1023 dage siden) @ K564

Hej Niels & Keld

Det er kreperligt, men der er et par fotografier, som jeg gerne vil vise fra Dão-linjen, og jeg kan simpelt hen ikke finde ud af, hvor de er taget? Jeg har gået og troet, at jeg vidste det, men rækkefølgen af negativer passer ikke, og når jeg vil bruge Google Earth, så stammer det heller ikke, selvom meget er forandret siden 1974.

Nå, jeg vender tilbage, når jeg forhåbentlig er blevet klogere.

God weekend, og drikker I et glas portvin, en flaske vinho verde eller portugisisk rødvin i aften, så skål gerne for mit held til at løse det her!

Bedste hilsner

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af Niels Buch, 11/2 2022, 09:47 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Du kunne jo også vise forummet billederne, og så er jeg sikker på at der er mange der gerne vil hjælpe med at finde ud af hvor billederne er taget.

Venlig hilsen fra en der aldrig har været på de kanter i Europa
Niels (Buch)

Portugal 1974 - kort pause i tråden

af UTJ, 11/2 2022, 10:12 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

Stationerne er noteret når man zoomer ind på openstreetmap. Jeg har også geografiske udfordringer med indscanning af OWLs Portugal-negativer. Men her er stationsnavnene ofte malet med stort på vandcisternerne.

Portugal 1974 - en bog

af Lars, 11/2 2022, 11:31 (1023 dage siden) @ Hans T. Møller

Spændende tråd.

Jeg har tilfældigvis lige fået bogen "Portugal på skinner" af Nils Bloch, som bl.a. omtaler de linjer, vi hører om i tråden.

De kunne godt være en rejse værd.

Portugal 1974 - en bog

af Steen Larsen, Søborg DK, 11/2 2022, 19:10 (1023 dage siden) @ Lars

Biblen om Portugals smalspor er
Narrow Gauge Railways of Portugal af WJK Davies fra Plateway Press
Her er en interessant film:
Portugal smalspor
Mvh
Steen

Portugal 1974 - links

af Niels Munch, 11/2 2022, 20:12 (1023 dage siden) @ Steen Larsen

Kære Steen,

Glem nu ikke dine egne indlæg om portugisisk smalspor her og her.

Bedste hilsener
Niels

Portugal 1974 - Dão-linjen

af Hans T. Møller, 12/2 2022, 08:00 (1022 dage siden) @ Hans T. Møller

Dão-linjen: Santa Comba Dão - Viseu

Så er vi på banen igen.

Mit sigte med tråden er dels at fortælle om mine oplevelser i 1974, dels at give et bud på, hvordan situationen ser ud i dag. Hvad der er sket før '74 og i den mellemliggende tid, kommer jeg ikke nærmere ind på.
____________

Den 9. august om morgenen tog jeg toget til Santa Comba Dão, som ligger på bredsporet mellem Pampilhosa og Fuente de San Sebastian i Spanien. Det var i øvrigt den strækning jeg var rullet ind i Portugal på godt to døgn forinden, mens jeg sov trygt.

Fra Santa Comba Dão gik der en metersporsbane til Viseu, hvor den havde fælles endestation med Espinho-Viseu-banen. Min tur til Santa Comba Dão var ikke så dramatisk som den til Espinho, og jeg husker egentlig ikke noget om den, men til gengæld kom jeg nu ud at køre med damp på smalsporet.

Dão-linjen lukkede i 1989, og da strækningen fra Sernada do Vouga blev nedlagt 1. januar 1990, skulle Viseu herefter være Europas største by uden jernbaneforbindelse. Det påstås i hvert fald af de lokale indbyggere, som var utilfredse med nedlæggelsen. Dão-linjens tracé er bevaret som natursti, men det gamle terræn i Viseu er væk og erstattet af en indfaldsvej og en rundkørsel.

Af en eller anden grund har jeg ingen billeder fra Viseu, men her er nogle skud fra tilbageturen til Santa Comba Dão:


[image]

Vi holder i Torredeita, og der var tid nok til at stige af og fotografere. Som det ses, er trækkraften E 124, bygget af Borsig i 1910.


[image]

Parada de Gonta


[image]

Tondela


[image]

Vi er ankommet til Santa Comba Dão, og lokomoyivet får lige lidt opsmøring


[image]

Herefter bliver E 124 brugt til at rangering


[image]

Til sidst skal maskinen lige en tur på ”skiven”


[image]

Bredsporet ligger til højre - mit sidste billede fra Santa Comba Dão, inden tiden var inde til at gå over til stationen for at finde et aftentog tilbage til Porto

(fortsættes)

Portugal 1974 - Corgo-linjen

af Hans T. Møller, 13/2 2022, 08:10 (1021 dage siden) @ Hans T. Møller

Corgo-linjen: Regua - Chaves

Vi vender nu tilbage til Douro-dalen med dens fire smalsporsstrækninger. Tamega-, Corgo-, Tua-, og Sabor-. Jeg kunne nå at se Corgo-linjen på endagsudflugt fra mit hovedkvarter i Porto, men Tua- og Sabor-linjerne højere oppe i dalen lå for langt væk.

Den 10. august tog jeg til Regua, hvor et damptog holdt klart til afgang mod Chaves.

E 202 (Henschel 1911) fremførte toget, og det var en tørstig type: Der var vandtagning fire gange undervejs, og banen var kun 96 km lang.

Efter at lokomotivet havde fået sin første tår vand på den lille station Carrazedo, skulle vi gennem et par u-kurver, hvor radius nok lå på en 50-60 m, og jeg kunne læne mig ud af vinduet og forsøge at tage et par strækningsfotos af lokomotivet fra min vogn.

Vila Real, 25 km ude ad strækningen, var banens vigtigste mellemstation, og her var et længere ophold for krydsning med et persontog fremført af en søstermaskine, E 207 - og igen vandtagning. Når man stak hovedet ud af vinduet og så vandkranen blive svinget rundt, så var det om at rubbe sig og komme ud og fotografere!

I Vila Pouca de Aguiar krydsede vi igen et persontog fremført af E 215 af samme type som vor.

På endestationen i Chaves lavede mit kamera sit sædvanlige nummer med at hoppe over på blænde 22, så mine negativer ligner mislykkede natoptagelser. Jeg kan skimte, at vores maskine blev kørt hen til kulgården og forsynet, og at der lå en to-sporet remise i Chaves.

Banen blev afkortet til Vila Real i 1990, og den resterende strækning lukkede midlertidigt i 2009 og definitivt i 2010. Tracé'en henligger nu som en sti, og fra Vila Real og nordpå er den delvis officiel ”natursti”.

Steen Larsen har allerede vist flotte fotografier fra Corgo-linjen her i forum, og dem kan jeg henvise til, inden vi kigger på mine mindre vellykkede skud:


[image]

Jeg er ankommet til Regua, hvor toget til Chaves holder klar til afgang


[image]

Første optankning i Carrazedo


[image]

Forsøg på at tage et strækningsfoto


[image]

Ny optankning i Vila Real


[image]

Og endnu én i Samarda

(fortsættes)

Portugal 1974 - smalspor nord for Porto

af Hans T. Møller, 14/2 2022, 08:06 (1020 dage siden) @ Hans T. Møller

Smalspor nord for Porto:

Trinidade - Senhor de Matosinhos
Trinidade - Póvoa de Varzim - Lousado - Trinidade
Lousado - Fafe

Hvis man i dag skal nordpå fra Porto, kan man både benytte en bredsporet strækning mod Vigo i Spanien med en sidelinje til byen Braga, eller man kan tage den moderne metro, hvor Trinidade er den centrale ”hub”, som det vist hedder på moderne dansk?.

I '74 var Trinidade endestation på et smalsporet nærtrafiknet med dampdrift!

Smalsporet fra Trinidade gik dels til Senhor de Matosinhos ude ved kysten, dels gik det i en sløjfe via Póvoa de Varzim til Famalicão, hvor det mødte bredsporet fra Vigo. De to sporvidder fulgtes ad ind mod Porto til Trofa, hvor smalsporet grenede fra og til sidst nåede tilbage til Trinidade igen.

Mellem Famalicão og Trofa ligger Lousado, og herfra gik der en smalsporsstrækning mod nordøst til Fafe.

Er De forvirret? Det er jeg også! Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg ikke længere har styr på min færden den 11. august 1974. Jeg kan kun sige, at da jeg havde set mig mæt på Trinidade, hvor der lå et større maskindepot, brugte jeg resten af dagen på at køre rundt på nettet nord for Porto.

Banerne gennemløb måske ikke det mest naturskønne område, men man skulle kun en halv snes kilometer ud ad strækningerne dengang, før alt åndede fred og landlig idyl. Jeg kan huske, at jeg besøgte en lokal beværtning nær en station og indtog en let frokost: brød, skiver af en skinke - der hang under loftet - og et glas rødvin - fra fad.

Hvad blev der af hele metersporsnettet nord for Porto? Jo, selskabet ”Metro de Porto” blev stiftet i 1993, og man besluttede sig for standard 1435mm sporvidde. Så gik man i gang med at reducere og omspore og modernisere:

Senhor de Matosinhos er fortsat endestation, men nu på Metro-linje A.

Banen fra Trinidade via Póvoa de Varzim til Famalicão blev afkortet i 1995, så Póvoa nu er endestation, og i dag indgår strækningen i metroen som linje B

Strækningen fra Lousada til Fafe blev afkortet til Guimarães, omsporet til bredspor, gjort dobbeltsporet og elektrificeret!

Der er altså ikke længere meterspor nord for Porto, men her er lidt fotos fra dengang, der var:


[image]

Trinidade var som nævnt endestation, og her var livlig trafik! E 162 (Henschel 1905) holder dog pause og får sig en tår vand.


[image]

En søstermaskine holder ved perron med et tog, Trinidade havde seks perronspor.


[image]

Ved remiserne i Trinidade stod der mange lokomotiver. Her er for eksempel E 164 opfyret og to kolde maskiner bagved.


[image]

Denne veteran, E 83, bygget af Esslingen i 1886, var desværre ikke opfyret.


[image]

Trinidade var et rent damp-Eldorado, men jeg løsrev mig og fandt et tog. Der var dobbetspor ud af Trinidade til Senhora de Hora, hvor strækningen til Senhor de Matosinhos grenede fra. Undervejs mødte vi et tog fremført af E 101 (Esslingen 1907), og som det ses, var der venstrekørsel.


[image]

Her er vi i Lousado (spørg mig ikke, hvordan jeg er havnet her?) Et tog mod Porto, fremført af E 103 (Esslingen 1907), er under indkørsel. Bemærk, at sporet er firstrenget.


[image]

Tog fremført af E 162 krydser en Allan-skinnebus i Vila das Aves på strækningen Lousado - Fafe. (Og jeg husker heller ikke, hvordan jeg kom hertil)

(fortsættes)

Portugal 1974 - smalspor nord for Porto (3 nye foto)

af TKVJ M 4, 17/2 2022, 13:46 (1017 dage siden) @ Hans T. Møller

Her et billede af CP E 83 i levende live i Santo Tirso i 1972. Foto 2 er fra Regua, da der også var damp på bredsporet. Og personvognen i midten er da heller ikke uinteressant. De fleste fotograferede damplokomotiver, men der var også interessante vogne i dette herlige jernbaneland som foto 3 viser.[image][image][image]

Portugal 1974 - afslutning

af Hans T. Møller, 15/2 2022, 07:55 (1019 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg forlod Porto den 11. august 1974 om aftenen. Trods alt var jeg på min første interrail-tur, og jeg ville ud på de lange skinner igen, men Portugal havde helt sikkert været en oplevelse. Som smalspors- og dampentusiast kommer man næppe Paradis nærmere i levende live - og formentlig heller ikke senere...

Smalsporet dernede er jo næsten væk i dag, og da jeg checkede forskelligt på nettet, opdagede jeg, at noget af bredsporet også er forsvundet.

Da jeg besøgte Portugal, var det et fattigt land, og jeg under selvfølgelig portugiserne den økonomiske fremgang og den højere levestandard, de har fået siden, selvom det har kostet både små og store baner livet.

Men forhåbentlig bliver der nu råd til at genetablere hele strækningen Espinho-Sernada do Vouga, som Niels gjorde opmærksom på i naboforum og måske endda køre veterantog på den.

Til sidst et par ord om litteratur:

Hans Gerner Christensen & Ole Winther Laursen: ”Små tog på spinkle skinner” fra 1972 var den direkte anledning til, at jeg tog til Porto, for bogens budskab var klart: ”kan man afse tid og penge til turen, kan noget mere lønnende næsten ikke anbefales i dag”, står der under omtalen af Espinho-Viseu-banen.

I ”Små tog” omtales rester af meterspor i Penafiel, en snes kilometer øst for Porto, og forfatterne skriver, at de vil vende tilbage til sagen i en senere udgave af bogen, men den udkom som bekendt aldrig. Jeg kan kort supplere:

Smalsporet i Penafiel tilhørte aktieselskabet ”Companhia do Caminho de Ferro da Penafiel à Lixa e Entra-Os-Rios”. Denne privatbane åbnede i etapper fra 1912 til 1915 og lukkede allerede i 1929. Ole Winther Laursen besøgte i Portugal i 1963, så sporene af den nedlagte bane lå tilbage i mere end 30 år!

Nils Blochs rigt illustrerede bog: ”Portugal på skinner” formidler fint forfatterens begejstring for landet og dets jernbaner, sporveje og færgeruter, men den er fra 2003, så man skal nok være forsigtig med at bruge den som rejsehåndbog. Der kan nå at ske meget på knapt 20 år...

På engelsk kan jeg nævne Peter Allen & Robert Wheeler: ”Steam on the Sierra” fra 1960, som er en gennemgang af de smalsporede baner på hele den iberiske halvø. Bogen er selvfølgelig ren nostalgi, og det samme må siges om D. W. Winkworth: ”Railway Holiday in Portugal” fra 1968.

Steen Larsen har her i tråden fremhævet en bog, som jeg formentlig vil anskaffe: W. J. K. Davies: ”Narrow Gauge Railways of Portugal” fra 1998 - selvom engelske bøger er blevet noget dyrere at importere efter Brexit.

Så er turen slut - men hvis nogen nu har spørgsmål eller kommentarer, skal jeg gerne prøve at svare.

Bedste hilsner

Portugal 1974 - afslutning

af Niels Buch, 15/2 2022, 08:58 (1019 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for en dejlig tur rundt omkring Porto. Jeg kom til at skrive i et tidligere indlæg at jeg ikke havde været på de kanter, men det er jo helt forkert. I november 2018 besøgte jeg faktisk Porto i forbindelse med et møde blandt letbane og metro myndigheder i Europa. Her så vi på Porto's metro/letbane og var forbi deres værksteder i udkanten af Porto. Ved værkstedet stod dette damplokomotiv, som måske har kørt på de baner du har beskrevet. Måske nogen her kan identificere lokomotivet.

[image]

Jeg beklager billedets kvalitet, men det er taget ud af vinduerne på en bus og er i virkeligheden taget ud af en video-stump.

Ved værkstedet var der også en stump 3-strenget spor med smalspor tilbage (ved så ikke lige hvad de skulle bruge det til).

[image]

Hilsen
Niels

Portugal 1974 - afslutning

af Niels Munch, 15/2 2022, 10:01 (1019 dage siden) @ Niels Buch

[image]

Hej Niels,

Jeg kan bedst få det til at passe med CP E207 (Henschel 19870/1922), der er opstillet ved Parque de Manutenção e Oficinas do Metro do Porto.

Men da der er bevaret flere af typen, kan jeg have ramt ved siden af.

M.v.h.
Niels

Portugal 1974 - afslutning

af Niels Buch, 15/2 2022, 10:32 (1019 dage siden) @ Niels Munch


Men da der er bevaret flere af typen, kan jeg have ramt ved siden af.

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Jeg tror du har ret. Tidligere på filmklippet kan nummeret ses og jeg vil mene at der står E207.

[image]

og her forstørret:

[image]

Hilsen
Niels

Portugal 1974 - afslutning

af K564, 15/2 2022, 11:01 (1019 dage siden) @ Niels Buch

Hej Hans

Tak for en spændende tur til Portugal. Det var rart at se, da nogle af de rester af smalspor, som forsat er synlige på langs bredsporsbanen ved Douro floden, var i live. Der ligge både rester af spor, og der henstå også en del materiel.
Jeg kvittere for turen med et foto af et damplokomotiver.

[image]
CP E1 i Regua oktober 2017 (kh).

Hilsner Keld

Portugal 1974 - afslutning

af Niels Munch, 15/2 2022, 12:04 (1019 dage siden) @ K564

[image]CP E1 i Regua oktober 2017 (kh).

Hej Keld,

"Dit" lokomotiv er Henschel 19339/1922.

M.v.h.
Niels

Portugal 1974 - afslutning

af Niels Munch, 15/2 2022, 11:45 (1019 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Niels Munch, 15/2 2022, 12:10

Kære Hans,

Tak for en interessant og velfortalt rejse ad portugisisk meterspor! At jeg ikke selv nåede dertil "i tide" beroede på en løbende familiær tvist om ferierejsemålet: Skulle det være Costa Verde eller Algarvekysten?

Tillad mig at kvittere med et "let-OT" foto:

[image]JŽ motortog type 802, Zelenika 1968 (arkiv: A.F. Braco/nm).

Typen blev indsat på den dalmatiske bane i Montenegro året efter mit besøg i 1966, og eftersom det tyndede ud i det bosniske 760 mm smalspor, blev 10 4-vogns enheder af denne type solgt til Portugal, hvor de blev omsporet til meterspor og fik typebetegnelsen "9700".

Men det skete angiveligt i 1980, så hverken du i 1974 eller jeg i 1966 oplevede typen.

PS: Der var i øvrigt mere portugisisk smalspor her.


Bedste hilsener
Niels

Portugal 1974 - afslutning

af Steen Larsen, Søborg DK, 15/2 2022, 12:56 (1019 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for herlige smalsporsbilleder fra Portugal som jeg ikke kan få nok af. Du "fik det hele med" under dit besøg. Jeg måtte desværre "nøjes" med Corgo og Tua linjen fra mit besøg i 1977 som også Niels var venlig at henvise til tidligere her i tråden.
Corgo linjen 1977
Tua linjen 1977

Nogle af veteranerne på Drehschiebes historiske forum har tidligere leveret nogle imponerende bidrag fra Portugal.
Se f.eks wernerhardmeier
og: Pangelanton

Detlef Schikorrs bidrag som tidligere var intakte er desværre nu uden billeder - Man må nøjes med at savle over hvad de mon forestillede. :-D
Detlef Schikorr

Jeg ville forøvrigt ønske at LGB tog sig sammen og fremstillede en model af et af de Portugisiske 1000mm damplokomotiver. Jeg villle være først i køen til at anskaffe den :-P

Mvh
Steen

Portugal 1974 - afslutning

af Hans T. Møller, 16/2 2022, 07:45 (1018 dage siden) @ Hans T. Møller

Tak til alle for positive tilbagemeldinger og links.

@Niels B: Jeg tør ikke sige noget om, hvor E 207 har været indsat gennem tiden? Jeg mødte typen på Vouga- og Corgo-linjerne, og den har også været brugt på Tua- og Sabor-linjerne, men CP kunne læsse smalsporede lokomotiver på bredsporede godsvogne og flytte maskinerne rundt efter behov, så det vil nok kræve en større undersøgelse at finde ud af, hvor E 207 kørte hvornår?

@Keld: Der er uden tvivl bevaret en del materiel fra metersporsbanerne, og lad os håbe, at det ikke går til med tiden. Aktuelle rapporter og fotos er altid en god ting.

@Niels M: Tænk, at materiel fra ex-Jugoslaviens smalspor havnede i Portugal. Det vidste jeg ikke.

@Steen: Desværre fik jeg ikke besøgt Tua- og Sabor-linjerne, men du har jo suppleret fint med din tråd om førstnævnte. I dag ligger der en dæmning og et vandkraftværk en kilometer før Tuas udløb i Douro, og seksten kilometer af den gamle tracé står under vand.

Bedste hilsner

Portugal 1974 - afslutning - og lidt flere links

af Niels Munch, 17/2 2022, 12:22 (1017 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

Selv om tråden vel er "rundet af", hænger jeg lidt ekstra links på, idet de gode folk fra internationalsteam.co.uk har viet især mallet-lokomotiverne på det portugisiske meterspor interesse:

The Regua Line: https://www.internationalsteam.co.uk/articulateds/mallets04.htm
The Tua Line: https://www.internationalsteam.co.uk/articulateds/mallets05.htm
The Sabor Line: https://www.internationalsteam.co.uk/articulateds/mallets06.htm

Bedste hilsener
Niels

Portugal 1974 - her er E 207 jo!

af Hans T. Møller, 12/3 2022, 12:30 (994 dage siden) @ Hans T. Møller

@Niels B: Jeg tør ikke sige noget om, hvor E 207 har været indsat gennem tiden? Jeg mødte typen på Vouga- og Corgo-linjerne, og den har også været brugt på Tua- og Sabor-linjerne, men CP kunne læsse smalsporede lokomotiver på bredsporede godsvogne og flytte maskinerne rundt efter behov, så det vil nok kræve en større undersøgelse at finde ud af, hvor E 207 kørte hvornår?

Sommetider skal man genlæse det man selv har skrevet. I min omtale af Corgo-linjen skriver jeg jo:

Vila Real, 25 km ude ad strækningen, var banens vigtigste mellemstation, og her var et længere ophold for krydsning med et persontog fremført af en søstermaskine, E 207 - og igen vandtagning.

Jeg har fundet nedenstående dårlige fotografi frem:

[image]

Som det ses, var E 207 i fuld vigør - dengang.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak