Smalspor Portugal 1977 (m fotos)

af Steen Larsen, Søborg DK, 11/1 2015, 22:08 (3608 dage siden)

Hermed en beretning fra mit besoeg i Portugal 1977 hvor 1000 mm smalsporsnettet omkring Porto og i Douro dalen var maalet. Jeg ankom til Portos Trindade station i juli 1977 som var endestationen for Portos smalsporsnet. Men det var en stor skuffelse at kunne konstatere at her havde dampdriften ophoert i maj samme aar. En tur ud langs linien fandt blot et par kolde maskiner heriblandt E144 ved banens vaerksteder i Boa Vista.

[image]
E144 (Henschel, 21878/1931). Dette smukke 1D1 tenderlokomotiv var et af 4 soesterlokomotiver leveret fra Henschel i 1931 til det davaerende jernbaneselskab Norte de Portugal som drev smalsporsbanerne ud af Porto. E144 er bevaret i sin originale Norte 104 bemaling paa Lousada jernbanemuseet.

Med ingen tid at spilde tog jeg toget fra Porto ud af Douro linien til Livracao som var udgangspunktet for Tamega linien. Denne bane var den vestlige af de fire smalsporsbaner; Tamega, Corgo, Tua og Sabor linierne som alle snoede sig nordpaa med hver sit udgangspunkt paa den bredsporede Douro linie. I Livracao var skuffelsen total da jeg her igen kun fandt tre kolde lokomotiver; E151, E162 og E164. Senere har jeg dog kunne konstatere at netop Tamega linien ikke havde regulaer dampdrift, da den som den foerste af smalsporsbanerne fik diesel skinnebusser saa tidligt som 1948.

[image]
E162 (Henschel, 7020/1905) ses her forrest sammen med E164 og bagerst E151. E162 var ud af en serie paa 10 BB Mallet kompound lokomotiver som Henschel leverede i 1905 og 1908 til den nyaabnede Corgo linie. E162 blev ophugget formentlig i 1989. Et par stykker af typen er dog bevaret, bla. E164 som er i driftsklar stand ved den sveitsiske jernbaneklub Traction SA i Jura.

Med bange anelser koerte jeg videre til Regua hvorfra Corgo linien udgik, men her kunne jeg aande lettet op da toget koerte ind til stationen hvor et halvt dusin damplokomotiver stod og sydede omkring drejeskiven i vestenden af stationen. Jeg indlogerede mig paa det lille hyggelige Borges hotel lige op ad banelegemet og fik et vaerelse med lille balkon og udsigt direkte til drejeskive arealet. Corgo linien var endnu i 1977 100% dampdrevet som den eneste af Portugals smalsporsbaner og traekkraften var blandt de 16 store og imponerende 1B-C Mallet maskiner; E201-E216 som Henschel havde leveret i tre serier i aarene 1911, 1913 og 1923. Efter nationaliseringen i 1947 blev lokomotiverne indsat overalt paa CP smalsporssystemt men dog aldrig paa Tua linien som havde for svage broer og spor.
Corgo linien blev aabnet i 1906 og i etaper forlaenget til Chaves ialt 96 km. Den udgik fra Regua og i en smuk floddal fulgte den Corgo floden til Vila Real hvorefter den via Tamega floddalen gik til Chaves.

[image]
E1 (Henschel, 19339/1922) var eneste representant ved CP for dette lille B koblede tenderlokomotiv. Det var oprindeligt med sporvidde 900mm og i 1940erne deltog lokomotivet ved anlaeggelsen af smalsporsbanenettet ved Portos havneby Leixoes. Maskinen blev derefter overtaget af det davaernde statslige jernbaneselskab i 1943 og omstillet til 1000mm. Lokomotivet blev straks indsat som fast rangermaskine i Regua hvor det forblev indtil det endeligt blev udrangeret i 1987 som et af de sidste driftsklare damplokomotiver ved CP. Det er idag opstillet som minde i Regua.

[image]
Her er E206 (Henschel. 12281/1923) paa drejeskiven i Regua set fra min hotel balkon. Lokomotivet blev udrangeret i 1984 men senere i 1992 solgt til den sveitsiske jernbaneklub Traction SA i Jura.

[image]
E216 (Henschel, 19879/1923) parat til afgang paa stationen i Regua. E216 blev udrangeret i 1985 og et par aar efter opsat som minde i Entroncamento.

[image]
E210 (Henschel, 19875/1923). Jeg har taget det foerste morgentog ud af Regua; et blandettog, og staaet af ved Carrazedo. Toget fortsaetter ind i dalen og ud igen paa den modsatte side hvor den koelige morgenluft fortaetter dampen og efterlader et synligt dampspor. E210 blev udrangeret i 1985 og henstod iblandt nogle soestermaskiner i mange aar ved drejeskiven i Regua hvorfra min sidste reference er fra 2008.

[image]

[image]
To billeder af E209 (Henschel, 19874/1923) ved Cruzeiro. E209 var let genkendelig paa sin flade Giesel ejektor skorsten som den fik midt i 1960erne. Forsoeget var aabenbart ingen succes da den var eneste CP smalsporslokomotiv med Giesl. Den blev dog ombygget til normal skorsten saa sent som i 1981. Maskinen blev hensat ved drejeskiven i Regua i 1985 hvor min sidste reference vedr E209 er fra 2008.

[image]
Her ses E211 (Henschel, 19876/1923) paa den lille gitterbro umiddelbart efter Tanha station. E211 blev ogsaa hensat ved drejeskiven i Regua omkring 1980 hvor den henstod nogle aar, men den blev reddet da den blev koebt af en fransk klub ved Nice i 1986.

[image]
Fanget i et solstref ses E211 mens den damper nordpaa i Corgo dalen mellem Regua og Tanha.

Idag er der meget lidt tilbage af det portugiskiske smalsporsnet. De fire Douro dal linier er alle lukkede; dog skulle der stadig eksistere nogle km jernbane omkring Mirandela som en slags metro. Portos smalspor fra Trindade er ombygget til metro og andre dele til bredspor. Den eneste tilbagevaerende smalsporsbane (paanaer ”metroen” i Mirandela) er Vouga linien syd for Porto.

Hvis der skulle vaere interesse for mere portugisisk smalspor kan vi kigge paa Tua linien i et kommende bidrag.

Kilde:
Narrow Guage Railways of Portugal af W.J.K Davies paa Plateway Press forlaget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME34Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak