Smalspor Portugal 1977 Tua linien (m fotos)

af Steen Larsen, Søborg DK, 13/1 2015, 23:19 (3537 dage siden)

I fortsaettelse af mit bidrag vedr smalspor i Portugal som primaert omhandlede Corgo linien (link her) skal jeg her vise nogle billeder fra Tua linien som jeg besoegte i juli 1977.

Tua linien udgik fra stationen Tua paa Douro liniens bredspor. Banen fulgte Tua floden i dens dal og havde mange tunneller og broer. Efter 55 km kom den foerste stoerre by Mirandela. Derefter loeb banen gennem kuperet landbrugsland til endestationen Braganca 133 km fra Tua.
Portugal oenskede i slutningen af 1800 tallet at udvikle det frugtbare men sparsomt udnyttede lansomraade nord for Douro floden, men trods gode incitamenter var det kun det nye selskab Companhia Nacional (CN) som bad om koncession paa en smallsporsbane fra Foz Tua paa den nationale Douro linie nordpaa til Mirandela. Banen blev indviet i 1887 og senere forlanget til Braganca i 1906. Tua linien blev indlemmet i CP ved nationaliseringen I 1947.
Ved mit besoeg i 1977 blev alle persontog fremfoert af hollandske Allan diesel-elektriske togsaet fra 50erne, men alle godstog, og der var flere daglige, blev fremfoert af en interessant samling af gamle C og 1C koblede tenderlokomotiver samt de nyere Henschel BB Mallet kompound lokomotiver.

[image]
Foerste billede viser den C koblede veteran E55 (Esslingen, 2349/1890) som var rangermaskine i Tua og som her tager sig en middagslur. E55 er fra en serie paa 6 maskiner leveret af Emil Kessler i Esslingen som CN bestilte til aabningen af Dao linien syd for Porto. Lokomotivet blev indsat som CN 5 og bar oprindeligt navnesklitet "Dao". Efter nationaliseringen blev alle smalsporslokomotiver ved CP litreret E for ”estreito” som betyder smal paa portugisisk. Fire af de seks lokomotiver blev overflyttet til Tua linien i 50erne hvor E55 blev det sidste driftsklare lokomotiv af serien. E55 blev udrangeret sidst i 1977 i en alder af 87 aar. Lokomotivet er bevaret ved jernbanemuseet i Braganca.

[image]
Portraet af E163 (Henschel, 7021/1905). E163 er et af ti BB koblede Mallet kompound tenderlokomotiver som Henschel leverede. De foerste fire i 1905 til aabningen af Corgo linien og de naeste seks i 1908 til forlaengelsen af Corgo linien samt aabningen af Tamega linien. Lokomotiverne blev benaevnt E161-E170 efter overtagelsen af CP. I 50erne blev de alle flyttet til smalsporsnetttet omkring Porto men efter overfloediggoerelsen af dampdriften ved disse baner midt i 70erne kom de tilbage til Tamega linien som reserver og altsaa til Tua linien. E163 er bevaret ved jernbanemuseet i Estremoz.

[image]
Her er E55 og E163 begge i aktion i Tua.

[image]

[image]
Faa km efter Tua fandtes denne imponerende konstruktion. Banen gaar ud af en tunnel og direkte ud paa en staalbro som er bygget ind i bjergvaeggen. Her er to billeder taget fra forskellige vinkler. Et af E170 (Henschel, 8917/1908) fra siden og et af samme E170 fra oven. Sidstnaevnte billede kostede en halsbraekkende klatretur paa klipperne som jeg givetvis i dag ville fraraade enhver.

[image]
Jeg ville proeve at tage et billede af et tog ved mundingen af en af de mange tunneler. Efter at have sonderet flere mulige emner fandt jeg denne ret korte tunnel. Jeg stillede mig op der inde i halvmoerket og ventede paa toget. Da det endelig kom (E163) knipsede jeg mit billede og derefter spaenede jeg til den modsatte ende af tunnelen. Nu koerte lokomotiverne relativ langsomt saa med min davaerende gode kondi slog jeg heldigvis toget med adskillige sekunder.

[image]
Her er E111 (Esslingen, 3288/1904) et lille 1C tenderlokomotiv, ved Tralhariz og Tua floden. CN bestilte hos Emil Kessler to 1C tenderlokomotiver i 1904 til Tua linien og i 1907 yderligere to maskiner. Disse blev E111-E114 hos CP. E111 er bevaret ved museet i Macinhate.

[image]
Her er samme E111 ved Romeu.

[image]
E113 (Esslingen, 3504/1907) tager vand ved Avantos. Jeg har ikke kunnet bekraefte E113s skaebne. Nogle kilder siger den er skrottet mens en enkelt nyere haevder lokomotivet skulle eksistere driftsklart ved CPs museeumstog.

[image]
Umiddelbart efter Avantos forloeber banen over en imponerende gitterbro. E113 har efter vandtagningen ved Avantos tabt pusten og stod midt paa broen en halv times tid for at bygge keddeltryk op til at fortsaette.

[image]
Her er E111 nord for Mirandela.

[image]
Tilsidst et billede som jeg ikke kan dy mig for at medtage. En af dagene jeg travede ud af Tua linien passerede jeg denne gruppe af jernbanearbejdere. Det var hen ad middagstid og de have slaaet sig ned og kogte fisk og groentsager. Jeg blev straks opfordret, ja i praksis forlangt, at jeg sluttede mig til selskabet. Jeg kunne paa dette tidspunkt intet portugisisk og mine vaerter intet andet sprog men snart gik snakken lystigt med fagter og tegnsprog. Naa maet efter et herligt maaltid af sardiner og lidt oer af vinen, takkede jeg af og fortsatte ud af linien for at fotografere. Da jeg vendte tilbage vel omkring ved 18 tiden var sandelig de samme jernbanearbejdere hvor jeg havde efterladt dem, men nu var stemningen hoej da det havde udviklet sig til et muntert lag med sang og baegerklang. Jeg takkede paent nej til at deltage men jeg gad vide hvornaar disse haardtarbejdende arbejdere drog hjemad.

PS Jeg besoegte ikke Sabor linien.

Kilde:
Narrow Gauge Railways of Portugal af W.J.K Davies paa Plateway Press forlaget


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak