Mogenstrup - lanterner på damplok, her litra E

af Steffen Dresler, 15/12 2021, 21:05 (1037 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften til alle

Lanterneføringen på det viste billede med 2 lanterner er helt korrekt og efter bestemmelserne. Placeringen af lanternerne blev ændret omkring 1945/46. Nederste lanterne var oprindeligt sat i centerlinjen, altså midt under røgkammerdøren på pufferplanken. Men da den altid skulle afmonteres og flyttes, når røgkammerdøren skulle åbnes for rensning af røgkammeret, beslutte man at flytte denne lanterne fra midten og ud til højre side set i fra lokomotivførersiden og fremad. Altså højre side i kørselsretningen.
Et stykke tid efter den anden verdenskrig, skiftede man lanternes betydning således, at ved at kendingssignaler med farvede glasplader, blev de sat på nederste lanterne istedet for den øverste, nemhedshensyn. Altså for eksempel fra at være GUL over HVID blev det til HVID over GUL (se SIR 1944 med rettelser).
Denne lanterneføring anvendtes frem til dampens udrangering i 1970 og frem til indførelsen af SR 75 hvor det hele blev lavet om og 3-lys front (Märklin:-) :-) ) lyset blev indført. Dette gjaldt også for veterantog, hvorfor der blev anbragt en 3. lanterne på lokomotivmateriellet (og motorvogne).
Denne regel blev senere ændret og veteranlokomotiver må igen føre "2-lys front".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak