Mogenstrup - ukendt år - ukendt fotograf
Godformiddag til alle
Det er altid rart at kunne ”spørge en ven” når man er i tvivl.
Vedr. toget til Mogenstrup Grusgrav var det således i damptiden:
Omkring kørslen mellem Næstved og Mogenstrup kørte man som arbejdstog Næstved-Mogenstrup-Næstved – i mange år var arbejdstoget benævnt ”Q”. Da der ikke kunne omløbes i grusgraven kørtes med maskinen bagest i retning mod Mogenstrup. Først da der indsattes MH (vist ca. 1965) var trækkraften forrest i begge retninger. Banestykket Næstved-Lov-Næstved (østligste eller nordgående spor om man vil) var spærret så længe arbejdstoget befarede strækningen (inkl. kørslen på sidesporet). Muligvis efter ibrugtagning af automatisk linieblok (inklusive Mogenstrup som VM-station) kunne arbejdstoget køre fra Næstved til Mogenstrup og derpå låse sig ind på sidesporet. Når dette var sket måtte strækningen befares af tog. Når arbejdstoget igen skulle fra Mogenstrup til Næstved låste man sig – efter aftale med fjernstyringscentralen – ud på strækningssporet og kørte til Næstved.
Så mangler vi kun en eller anden ”trafikklog”, der har styr på hvordan kørslen afvikledes, inkl. maskinbenyttelse!!
Med venlig hilsen og tak for hjælp
Steffen Dresler