The Elizabethan Express, 1954, engelsk film

af kka-dk, 18/11 2021, 11:44 (1136 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag Nold ++

Hvis man omregner de opgivne tal på tenderen på en LNER A4 og sammenligner med f.eks. DSB litra E II,
er værdierne for litra E II 25.000 kg vand og 6.500 kg kul hhv. for LNER A4 22.730 kg vand og 8.000 kg kul.

Da A4 kan tage vand under kørsel betyder forskellen på 2.270 kg. vand i forhold til litra E II ikke noget. Da toget skal køre væsentligt længere strækning, medfører tenderen på LNER A4 hele 8.000 kg. kul mod ”kun” 6.500 kg. kul på litra E II, en forskel på 1.500 kg. kul i A4 favør.

Altså er muligheden for udskiftning af lokomotivfolk ”flying” prioriteret højere end stop og bunkering af vand og kul. Det er jo bl.a. det der afgør, at tiden kan reduceres til de omkring 6++ timer eller deromkring, som var målet. Afgang London til en acceptabel tid, spise frokost (varm) om bord og være i Edinburgh sent eftermiddag.

Husk lige det formentlig er Imperial Tons, altså er de 8 Tons kul på LNER A4 = 7.267 kg metrisk/SI. Vandet har du derimod regnet korrekt om fra Gallons.

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak