Avatar

Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/9 2021, 16:57 (1205 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:

Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


Hejsa Thomas,

Hvis der var sikkerhedsmæssig dækning for sporet og Vejby station havde nøglen til op- og aflåsning af sporskiftet, så udgik det vel fra Vejby station. Det kan du ikke se på et kort. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i GDS' tjenestekøreplan som beliggende på fri bane, men hvis mig det gerne, hvis jeg tager fejl


Kære Morten

At jeg viser et kort over sidesporet, er ikke et forsøg på at "bevise", at sidesporet var et sidespor på fri bane. Det var udelukkende en service, der skulle vise, hvor langt/tæt sidesporet lå fra Vejby station.

At nøglen til sidesporet opbevaredes på Vejby station, er ikke afgørende for, om sidesporet lå på fri bane eller ej.

Jeg har kigget i den glimrende bog "Gribskovbanen", og det fremgår ikke, om sidesporet lå på fri bane eller på Vejby station.

Men når jeg kigger på billederne i bogen, og når jeg kigger på det fine foto Jens Bruun-Petersen efterfølgende har lagt op, er jeg ikke i tvivl om, at sidesporet lå på fri bane. Det kræver dog, som du selv er inde på, at nogen kan fremvise noget skriftlig dokumentation fra perioden 1923-1969 (tjenestekøreplan, instruks, driftsberetning eller andet).

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas,

I den glimrende publikation "Tisvildebanen 1924 - 18. juli - 1974" skriver Peer Thomassen på side 28 under VEJBY bl.a.: "Foruden krydsningsspor er her læssespor; fra dette udgik et 2 km langt spor mod nord til banens grusgrav ved Dyndmosegaard (nedlagt 1970)".

Det tyder jo på, at sporet på et tidspunkt udgik fra Vejby station, og det må være derfra, at jeg har min oplysning.

Ser man på 1954-lodfotos på Krak, afgrener sporet tydeligt fra hovedsporet mellem Ørby og Vejby, men det kan ud fra luftfotoet at dømme ikke afvises, at der oprindeligt har løbet et grusgravspor langs nordsiden af hovedsporet fra Vejby station ud til det kendte afgreningspunkt, dvs. at tilslutningen på et tidspunkt er blevet flyttet. Dette må i så fald være sket ret tidligt, da det tyske 1944-luftfoto viser det samme som Kraks 1954 do.

I den glimrende bog "Gribskovbanen 1880 - 1980" Skriver Birger Wilcke på side 180, at sidesporet udgik kort før Vejby station og at gruset slap op i 1956. På den på side 225 gengivne kortskitse, som er udarbejdet på tysk foranledning under Besættelsen, ses sporet ikke at udgå fra stationen, hvilket stemmer med 1944-luftfotoet.

Da Det Kongelige Biblioteks luftfotoside ikke længere er tilgængelig lørdag, søn- og helligdage, må en anden end undertegnede se, om der eventuelt findes luftfotos, som kan afklare sagen.

Bedste hilsner
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak