Sidespor til Dyndmosegård Grusgrav
Tak for interessant tråd, der efterlader et par spørgsmål:
Morten skriver, at sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav udgik fra Vejby station. På 1958-billedet ser det nu mere ud til at udgå fra fri bane? Wilcke skriver, at gruset var opbrugt i 1956. Hvorfor kører man så derud i 1958?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hejsa Thomas,Hvis der var sikkerhedsmæssig dækning for sporet og Vejby station havde nøglen til op- og aflåsning af sporskiftet, så udgik det vel fra Vejby station. Det kan du ikke se på et kort. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i GDS' tjenestekøreplan som beliggende på fri bane, men hvis mig det gerne, hvis jeg tager fejl
Kære Morten
At jeg viser et kort over sidesporet, er ikke et forsøg på at "bevise", at sidesporet var et sidespor på fri bane. Det var udelukkende en service, der skulle vise, hvor langt/tæt sidesporet lå fra Vejby station.
At nøglen til sidesporet opbevaredes på Vejby station, er ikke afgørende for, om sidesporet lå på fri bane eller ej.
Jeg har kigget i den glimrende bog "Gribskovbanen", og det fremgår ikke, om sidesporet lå på fri bane eller på Vejby station.
Men når jeg kigger på billederne i bogen, og når jeg kigger på det fine foto Jens Bruun-Petersen efterfølgende har lagt op, er jeg ikke i tvivl om, at sidesporet lå på fri bane. Det kræver dog, som du selv er inde på, at nogen kan fremvise noget skriftlig dokumentation fra perioden 1923-1969 (tjenestekøreplan, instruks, driftsberetning eller andet).
Bedste hilsner
Thomas