Anlæg af midlertidige sidespor
Jeg har her til eftermiddag, i forbindelse med et bogprojekt om Rågeleje, være ude at fotografere resterne af det sidespor Gribskovbanen havde fra ca. 20,2 km mærket og ind øst på mod Rågeleje.
"Starten" af sidesporet ved 20,2 km mærket
Sidesporet var ind til en grusgrav. Det meste af traceen kan stadig ses i landskabet næsten hele vejen og er stadig afsat i matrikkelkortet:
Givet at dette vel har haft en midlertidig karakter var det alligevel et nydeligt baneanlæg med stadig tydelige banedæmninger - endda måske dobbeltsporede ude ved grusgraven (omløbsspor?).
Ret bred dæmning her tæt ved afslutningen - der har vel været plads til 2 spor?
Var det almindeligt for et spor der måske kun var i brug kortvarigt under banens anlæg - her banen imellem Helsinge og Tisvildeleje?
Et kig tilbage over markerne hvor banedæmningen slynger sig op bag fjernvarmeværket bag træerne
Eller har Gribskovbanen taget forskud på den bane, der blev givet tilladelse til i samme lov i 1908 som Helsinge - Tisvildeleje, nemlig banen fra Gilleleje "til et sted på banen mellem Helsinge og Tisvildeleje" og gjort lidt mere ud af det?
Findes der iørvigt noget anlægskort for den bane imellem Gilleleje og Tisvildeleje?
(Ja, jeg ved godt at grussporet har et andet sving ind i sporet end hvad jeg ville forvente at en bane fra Gilleleje ville forløbe - op imod Tisvildeleje, Men det kunne vel ændres hvis man kom igang med at bygge "Råglejebanen"?).
Hejsa,
Midlertidigt og midlertidigt, det er nu så meget sagt. Det er sidesporet til Dyndmosegård Grusgrav, som teknisk set udgik fra Vejby Station, dengang denne var lidt større end nu. Grusgraven og sidesporet tilhørte GDS og eksisterede fra 18.07.1924 til 1969.