Oddesundoverfarten
Jeg har ikke noget svar, men jeg ved at før broens åbning – altså frem til 1938, havde 4. Maskinsektion pr. 1. juli 1937 i Struer (Maskindepot Thisted) 3 litra 0 i tur, nr. 303, 312 og 314 og 308 til disposition. Lokomotiverne kørte Thisted-Oddesund N til broens åbning i 1938. Herefter blev turen Struer-Thisted kørt af Maskindepotet i Struer og med et andet litra. Litra O synes at erstatte J-maskiner.
Altså ud fra dette køre maskinen tilbage til Thisted og netop det at litra O ikke skulle vendes var en fordel.
Det jeg så tvivler på er, om O maskinerne kørte ombord på færgen (som vi ser på billedet K-maskinen angiveligt gøre). Årsagen til min tvivl er lokomotivets vægt og derfor var det normalt at anvende ”Færgevogne”. Sidstnævnte ser man ikke anvendt på billedet, men at K´ern køre med tenderen ned og tilsyneladende henter stammen på færgen, men alligevel!
Af listen her på siderne:
https://www.jernbanen.dk/dsb1893_spec.php?id=9
ses ikke anvendt Færgevogne i dette tidsrum. Man KUNNE så have en lokalvogn til at gå ud på færgeklappen og ”hente” stammen?
I det hele taget gætteværk, men dog med nogle betragtninger vedr. vægt.
Glæder mig til at høre resultatet.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Har læst (og sikkert skrevet) at ved netop denne overfart fik "et litra" med tender ført varmeledningen fremad, så den kunne varme togstammen i varmesæsonen, men hvornår og hvilket litra kan jeg ikke huske.