MK/FK i blandettog?
MK/FK har i tidens løb været brugt i alle togarter. Ser vi på sidst i tresserne var det jf togplanerne ikke ualmindeligt med en 4-5 stykgodsvogne på MK/FK fra Skjern mod Herning og omvendt. Vognene kom fra stationer som Varde, Skjern og Ringkøbing. Der var på det tidspunkt ikke noget godstog mellem Herning og Skjern så evt vognladningsgods til landstationerne har man nok kørt ud med Ardelttraktoren. Man kørte også post i godsvogne på strækningen Århus-Silkeborg-Herning bagpå persontogene på den tid.
Gennem 1950'erne var der konstant 4 sæt Mk/Fk i tur og altså et sæt i reserve. Det kan være, at man af og til har brugt dette til et kvægtog i forbindelse med Åbenrå. Den store tilgang af MY i 2. distrikt i 1956-58 medførte at E-maskinerne i Århus efterhånden ikke havde meget at lave. Et lille arbejdsområde var der med kvægtogene som E-maskinerne hen i 50'erne fremførte mellem Århus og Kolding. Togene var tillyst som særtog og kørte vel en 2-3 gange om ugen.
Mk/Fk blev gennem 50'erne benyttet i alle togarter og endte på Grenaa-Skjerne i 1970-71. Foruden "Englænderen" mellem København og Esbjerg, ekspres- og persontog også hurtige posttog mellem Nyborg og Århus (togene 2001 og 3001) med 120 km/t. Det var disse tog en P-maskine på Sjælland klarede på 1 time og 17 min København-Korsør nonstop med 200 tons på krogen! Mk/Fk tog sig sidst i 50'erne også af ilgodstog Esbjerg-Fredericia og godstog Langå-Skive og Holstebro-Esbjerg, de kunne jo slæbe omkring 250 tons.
Mvh
Georg