Usedomer Bäderbahn 2002-I (7 illustrationer)

af Niels Munch, 9/6 2020, 12:58 (1631 dage siden)

Hej i Forum,

I Tyskland vedtog man i december 1993 en regionaliserings-lovgivning, hvorved ansvar for bestilling og køb af regional togtrafik (Schienenpersonennahverkehr, SPNV) blev uddelegeret til delstaterne og deres Zweckverbände e.l.

Ved privatbanerne i DK fulgte vi den udvikling, loven afstedkom - ikke mindst vedr. nye materieltyper - m.h.t. revitalisering af regionale banestrækninger.

Jeg havde nok hørt om Hitlers Werkbahn til Peenemünde, men ellers ikke om jernbanen på Usedom, Tysklands næststørste ø, der ikke mindst i mellemkrigsårene havde tiltrukket sig megen trafik som ”Berlins Badewanne”, og som med sine klassiske ”Kaiserbäder” efter murens fald i 1989 især skabte øget turisme og dermed øget biltrafik på øens ret ydmyge vejnet.

Efter Wehrmacht ved sit tilbagetog i 1945 havde sprængt Karnin-broen på den dobbeltsporede hovedstrækning fra fastlandet via Swinemünde (nuv. Świnoujście) til Heringsdorf, og efter russerne havde pillet meget af anlægget op og sendt det hjem som ”reparation”, var øen tilbage med 54 km nedslidt baneinfrastruktur, der kun havde forbindelse med fastlandet oppe ved Wolgast i form af en forældet, interemistisk jernbane-dampfærge (jf. mine indlæg ”Usedom og fastlandet” I *her* og II *her*). Ved ”fusionen” mellem DB og DR var øens bane faktisk indstillet til nedlæggelse.

Delstaten Mecklenburg-Vorpommern og implicerede Landkreise ”gjorde imidlertid forestilling”, og efter pres fra disse instanser etablerede DB AG et 100% ejet datterselskab ”Usedomer Bäderbahn GmbH” (UBB), der overtog og indledte en sanering af hele molevitten støttet af regionaliseringslovens økonomiske muligheder m.v.

Jeg blev i 2000 bekendt med UBB via NDR-TV, hvor man i en udsendelse fulgte en rejsende fra Hamburg til Heringsdorf. Efter flere nervepirrende DB-togskift, forsinkelser og overfyldte, snavsede tog kunne hun endelig i Züssow stige om til UBB og nyde det sidste stykke til Usedom via den nye kombinerede vej- og banebro i Wolgast og videre til Heringsdorf i et rettidigt, nyt og rent, veltempereret og smilende to-mandsbetjent tog. Kontrasten var markant.

[image]Usedomer Bäderbahn, strækningsnet 2000. I efteråret 2008 kunne strækningen over grænsen til Świnoujście Centrum endelig ibrugtages. Strækningen til lufthavnen i Garz (og evt. videre til Anklam) er stadig på idéstadiet.

UBB ville nok være værd at besøge, og fra ”privatbanernes stol” i bestyrelsen for Jernbaneteknisk Faggruppe (JEFA, siden JeTra og nuv. IDA Rail) fik jeg mulighed for at arrangere en studietur dertil 3. - 5. juni 2002. Og med POLFERRIES (Kbh. - Świnoujście, natfærge med kahyt begge veje) drog 16 deltagere afsted.

Ved grænsedragningen efter 2VK blev den yderste, østligste del af øen Usedom polsk, idet byen Swinemünde – nu Świnoujście – ligger her samt på øerne Wollin og Karsibór. Da POLFERRIES landede på Wollin-siden ved banegården Świnoujście Port, skulle vi fragtes over til Usedom.

[image]Świnoujście Port, det sydlige jernbanefærgeleje set fra terminalbroen, 04.06.2002 (jb-p).

[image]"Den flinke turleder" drager omsorg for, at alle kommer med bussen, Świnoujście Port 04.06.2002 (leb).

Undervejs skulle vi krydse Swine til Usedom med de gratris Karsibór-færger:

[image]En af Karsibór-færgerne fotograferet fra en anden, 04.06.2002 (nm).

..... og efter videre bustur på Usedom nåede vi Ahlbeck Grenze:

[image]Ved Ahlbeck Grenze ventede hestedroscher og ældre taxier på euro-polstrede kunder vestfra, 04.06.2002 (leb).

Vi passerede grænsen til fods og blev på den tyske side modtaget af geschäftsführer Jörgen Boße, UBB, og et ventende GTW-tog:

[image]UBB GTW-tog på daværende endestation Ahlbeck Grenze, 04.06.2002 (nm).

I 2000 havde UBB modtaget 14 GTW-togsæt, og yderligere 9 fulgte i 2002 efter vores besøg. Herefter kunne de sidste "Ferkeltaxe", der havde stået som reserve, hensættes.

JEFA-selskabet stod af på trb. Ahlbeck Ostseetherme og spadserede den korte vej til UBBs værksteder og hovedkontor:

[image]UBB værksteder, Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).

Her ventede os en grundig briefing om UBBs tilblivelse og succes, idet man gennem banens målrettede modernisering og markedsføring havde opnået en tidobling (!) af passagertallet i forhold til 1995, hvor det androg knap 1/4 million rejser/år.


Reportagen fortsættes i afsnit-II.

M.v.h.
Niels

Usedomer Bäderbahn 2002-II (+16 fotos)

af Niels Munch, 9/6 2020, 17:02 (1631 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 9/6 2020, 17:54

..... fortsat fra afsnit-I:

Efter briefing m.v. på UBB-hovedkontoret fulgte rundvisning i værkstedsområdet i Heringsdorf, der er opført på det gamle Bw-areal:

[image]Ferkeltaxi 771 013-0 som reserve og ny GTW ved værkstedet, 04.06.2002 (nm). T.h. Seebad Heringsdorfs udsigtstårn.

[image]GTW togsæt i klargøringshallen, 04.06.2002 (jb-p).

[image]Interiør af UBB Stadler-GTW togsæt, kig mod gennemgangen i power-pack'en, 04.06.2002 (jb-p).

Indtil leveringen af de sidste 9 GTW-tog i efteråret 2002 opretholdt man et par 3-vogns Ferkeltaxe stammer som reserve. Disse klassiske DR-skinnebusser, der var grundstammen i UBBs indledende trafik på øen, blev forinden overførsel pr. færge ved Wolgast frisket op med bl.a. nye sædebetræk og interiørfarver, og et antal bivogne blev ombygget til styrevogne med førerrum i vognens ene ende. Nogle BR 771 fik nye Voith-gearkasser, og nogle blev ombygget til naturgasdrift som BR 772.

[image]UBB 771 007-2 i spidsen for en reservestamme. Mellemvognen er en styrevogn. Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).

[image]Ferkeltaxi styrevogn (BR 971) interiør, Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).

Rundt omkring på UBB henstod materiel under "Usedomer Eisenbahnfreunde e.V." samt "Lokschuppen Zinnowitz e.V.", som falder uden for denne reportage. Men alligevel var der lidt fra "fortiden":

[image]Akkuschlepper ASF 157, Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).

Samt også fra nutiden dette Zagro Rangiergerät:

[image]Værksteds- og hjælpetog, der bliver køreklart med en gaffeltruck ombord. Heringsdorf 04.06.2002 (jb-p).

Derudover besøgte vi den klassiske kommandopost:

[image]Kmp Heringsdorf (Hef), hvorfra station med værksted samt strækningen mod Ahlbeck Grenze fjernstyres og overvåges, 04.06.2002 (jb-p).

Die Fahrdienstleiterin (Fdl.) demonstrerede anlægget af typen "Gleisbildstellwerk der Bauform GS II DR", som er banens standard:

[image]Kmp Seebad Heringsdorf, 04.06.2002 (leb).

Der findes kommandoposter på Wolgast Hbf., Zinnowitz, Koserow og Heringsdorf, hvorfra Fdl. fjernstyrer/overvåger nabo-krydsningsstationer. Fra "Hef" er der fin udsigt mod øst:

[image]

..... og mod vest:

[image]Udsigten fra kmp "Hef", 04.06.2002 (jb-p).

Bemærk, at de østtyske "Pilzlampen" står endnu! Efter Seebad Heringsdorf gik turen med toget til Zinnowitz, hvor vi steg om i toget til Peenemünde og besøg ved Historisch-Technisches Museum Peenemünde.

Forinden dog et kig på Bf Zinnowitz med det klassiske Stellwerk:

[image]Bf Zinnowitz, signalbilledet mod vest, 04.06.2002 (jb-p).

[image]Kmp Zinnowitz, Stellwerk 04.06.2002 (nm).

Stationen fik GS II DR Gleisbildstellwerk i 2006, og så forsvandt armsignaler og trådtræk. På stationen stod de 2 stk. V100-ost, som UBB havde i reserve:

[image]V100-ost 201 380-3 og 201 792-9. Skinnebussen er 771 005-6, der kom til Rumænien, 04.06.2002 (jb-p).

Efter besøget i Peenemünde gik turen tilbage til Ahlbeck Grenze og videre med bussen til Świnoujście, hvor vi efter en kop øl tog den gratis City-færge over Swine:

[image]City-færgen BIELIK II, Świnoujście 04.06.2002 (jb-p).

..... hvor POLFERRIES ventede os for returrejsen til København:

[image]POLFERRIES til Kbh., Świnoujście Port 04.06.2002 (nm).

..... med middag, som på udturen, og til al overflod med orkester, der spillede "polsk-pop", og en blussende polsk husmoderforening på udflugt .....

For de læsere, der især måtte interessere sig for togdriften på Usedom i DR-tiden og før UBB, kan jeg anbefale dette site: https://www.inselbahn.de/index.php?nav=1000013&lang=1 .

I dag er UBB GmbH infrastruktur- og ejerselskab, medens DB Regio Nordost - efter udbud - forestår driften, stadig med de karakteristiske blå-hvide UBB-GTW togsæt.

Tak til de gode medrejsende Leif Brandt (leb) og Jens Bruun-Petersen (jb-p), der hjalp mig med de billeder, jeg ikke selv fik taget.


Bedste hilsener
Niels

Usedomer Bäderbahn 2002-II (+16 fotos)

af Steffen Dresler, 9/6 2020, 19:35 (1630 dage siden) @ Niels Munch

Usedomer Badebahn

Jeg kan kun anbefale ved selvsyn at besøge USEDOM. Kan nås indenfor en dag fra Danmark, uagtet hvor man kommer fra og der er MASSER af overnatningsmuligheder i hele området også udenfor USEDOM, KØBENHAVN-USEDOM 5½ time, ODENSE-USEDOM 6 timer og samme tid fra ÅRHUS til USEDOM.

Banen og historien samt raketanlæggene i Peenemünde er beskrevet i de tråde NM henviser til, så det behøves ikke her.

Er man til spændende FLYVENDE flyvemaskiner skal man aflægge lufthavnen GARZ et besøg. Den huser nemlig ”Hangar 10”, hvor det er muligt at se både Messerschmidt 109 G, P 51 D Mustangs og muligvis stadig en af de seneste modeller af den engelske Spitfire Mk XVIII (Griffon) i LUFTEN.

Jeg kan anbefale at f.eks. bo i GREIFSWALD, ca. 15-20 km fra USEDOM (Broen ved WOLGAST). Masser af hoteller, universitetsby, indkøbsmuligheder, museer og arkitektur.

Med udgangspunkt GREIFSWALD er der, hvis man stadig ikke har fået tog nok, muligheder i BAD DOBERAN, lige vest fra ROSTOCK. Køreafstand fra GREIFSWALD er 100 km og køretiden omkring 1½ time.

Der er også indenfor en meget kort køreafstand fra GREIFSWALD øen RÜGEN med den store Jernbanefærgeby SASSNITZ med broen ved STRALSUND (flot by) til øen. Køretid fra GREIFSWALD ½ time. Foruden øens natur skal man jo så også besøge verdens længste feriebygning PRORA, bygget lige før krigen til KDF, det tyske arbejdende folk. Imponerende og nu ved at blive ombygget til priser for en lejlighed/feriebolig, der er TUBORG HAVN og NORDHAVN værdig. Og NÅR man nu er ved PRORA, besøge Jernbanemuseet samme sted (Jernbane- og Teknikmuseum). Dette har været omtalt her på siderne for et par år siden.

Vil man bo på USEDOM er der i hundredevis af muligheder langs hele kysten, foretrækker selv HERINGSDORF, hvor byen oser af ældre Østersøbadeby.

Jeg har ikke selv interesse, men et par km mere mod øst er grænsen til Polen hvor Świnoujście, før krigen Swinemünde, ligger. Så kan man muligvis slippe for Border shop og Fleggaard og andre butikker ved grænsen når man skal hjem. Men som sagt ikke prøvet.

Når man nu IKKE har mulighed for at tage til sydens sol med Coronarejser/Corvid-Air, synes jeg at netop det omtalte område kan give noget for HELE familien, men det er jo op til en selv.

Med venlig hilsen og i den henseende god ferie hvor I end tager hen

Steffen Dresler

Usedomer Bäderbahn 2002-II (+16 fotos)

af Niels Buch, 9/6 2020, 21:40 (1630 dage siden) @ Steffen Dresler

Der er også indenfor en meget kort køreafstand fra GREIFSWALD øen RÜGEN med den store Jernbanefærgeby SASSNITZ med broen ved STRALSUND (flot by) til øen. Køretid fra GREIFSWALD ½ time. Foruden øens natur skal man jo så også besøge verdens længste feriebygning PRORA, bygget lige før krigen til KDF, det tyske arbejdende folk. Imponerende og nu ved at blive ombygget til priser for en lejlighed/feriebolig, der er TUBORG HAVN og NORDHAVN værdig. Og NÅR man nu er ved PRORA, besøge Jernbanemuseet samme sted (Jernbane- og Teknikmuseum). Dette har været omtalt her på siderne for et par år siden.

Rügen huser også "Rasender Roland", smalsporsdampromantik mellem Putbus og Göhren. Om sommeren timedrift mellem Göhren og Binz med damp hele tiden.

Hilsen
Niels

Usedomer Bäderbahn 2002-II (+2 fotos)

af Niels Munch, 11/6 2020, 11:00 (1629 dage siden) @ Steffen Dresler

Vil man bo på USEDOM er der i hundredevis af muligheder langs hele kysten, foretrækker selv HERINGSDORF, hvor byen oser af ældre Østersøbadeby.


Jeg tænkte nok, du havde været der, Steff:

[image]

[image]Sand, så langt øjet rækker. Begge fotos Heringsdorf 25.06.2019 (nm).

M.v.h.
Niels

Usedomer Bäderbahn 2002-II (+2 fotos)

af Steffen Dresler, 11/6 2020, 11:23 (1629 dage siden) @ Niels Munch

Jeps! Må jo konstatere, at alderen er begyndt at sætte ind og at der skal meget til for ikke at ryste på hænderne. Derfor bygger jeg nu i en lidt større skala, det var da et OK resultat, ik´?

Og når nu hatten er af.

Efter at have tilbragt "noget tid" oppe nordpå for at se og høre om V-våben mente "generalen", at NU var det tid til noget UDEN krig = læs solbade på en strand; man havde ofret sig over norm syntes man for mandens interesser!
Lige fået parkeret, klædt om og lagt sig på stranden, da ohhhh salig fryd og ikke noget JEG havde bestilt, lyden af noget bekendt, se op og lige over trætoppene kom en Spitfire Mk XVIII (RR Griffon) og slog nogle slag, et rul og forsvandt i en let stigning med håndtaget trykket godt fremad. Alle stod op på stranden og hujede og klappede:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Endnu en årsag til at tage nogle dage omkring USEDOM;-) ;-)

Usedomer Bäderbahn - lidt ICE-TD

af Baumann, 9/6 2020, 20:11 (1630 dage siden) @ Baumann

Nå vi alligevel er i disse kanter, så har en ICE-TD togsæt blevet døbt
ved Usedomer øen, navngivet Ostseebad Heringsdorf - ICE-TD sæt 5505

Der findes en lille video, hvor den er i Usedom
https://youtu.be/mTngAJcA_tM

[image]
[image]
ICE-TD Tz 5505, Padborg d. 15. november 2015 ( foto: Baumann )

Usedomer Bäderbahn, epilog (+7 fotos)

af Niels Munch, 10/6 2020, 11:33 (1630 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 10/6 2020, 12:08

Hej alle,

Mange tak for bidrag til denne tråd, flere er selvfølgelig velkomne!

Denne "relativt lille" banens historie er bestemt værd at dyrke - ikke mindst hvad angår det rullende materiel, der har været på øen i de 55 år uden fast jernbaneforbindelse til fastlandet. Bl.a. hertil er dette site uundværligt: https://www.inselbahn.de/index.php?nav=1401060&lang=1 .

I dampdriftens seneste periode anvendte DR fortrinsvis Baureihe 86 på øen:

[image]Das typische Gesicht der durch ihre Eigenbau-Windleitbleche unverkennbaren Heringsdorfer 86er. 86 1119 (ex 86 119) war hier vom 11.5.1966 bis zum 4.3.1976 beheimatet. (19.08.1973) Foto: Hans-Joachim Simon - https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .

Bw Heringsdorf (DRs mindste Bw) monterede lokalt Witte-røgskærme på sine BR 86. Efter damptiden prægede V100-ost med Umbauwagen trafikken, indtil UBB kunne indsætte "Ferkeltaxen". Sidebanen Zinnowitz-Peenemünde blev i en periode i DR-tiden betjent med Wehrmachtsdiesellokomotiven eller DR V 23 med motorbivogne fra 1930'erne!

Med den nye jernbane- og vejbro (indviet 2000) ved Wolgast, kunne nu køres gennemgående tog fra fastlandet, og i perioden 2001-2013 betjente DB øen med gennemgående sommertrafik til Heringsdorf fra Hamburg, Köln og Berlin i form af f.eks. InterRegio og InterCity. Senest med togsæt af Baureuhe 624-typen.

Jeg besøgte atter øen i 2019 og kunne konstatere, at der stadig var 2-mandsbetjente tog, betjente stationer samt nydeligt velholdte bygninger og anlæg. Der var sket yderligere modernisering af sikringsteknikken (dog endnu ikke én central FC), bygget en ny krydsningsstation samt i 2008 sket en videreførelse af trafikken fra Ahlbeck Grenze (hvotil banen 1997 var blevet forlænget fra Seebad Ahlbeck) til Świnoujście Centrum:

[image]Tysk endestation i Polen: UBB Bf Świnoujście Centrum, blikretning vest, 25.06.2019 (nm).

Men lidt nostalgi kunne stadig dyrkes, f.eks. i Zinnowitz med henstillet materiel:

[image]De sidste tilbageværende V100-ost 201 380-3 og 201 792-9. Bagved skimtes 772 201-0 (Ferkeltaxi til naturgas), 25.06.2019 (nm).

UBB besøges ofte af jernbaneklubberne fra fastlandet, og tit med damp. Desværre har coronaen sat en stopper for arrangementerne i denne forsommer i anledning af UBB GmbHs 25-årige eksistens.

Og de 2 V100-ost forsvandt sidste år, idet de blev afhentet af folkene fra Eisenbahnmuseum Arnstadt i Thüringen:

[image]Eisenbahnmuseum Arnstadt's 118 005-8 med de 2 V100-ost i Heringsdorf, 10.08.2019 (Carsten Behm, UBB).

De "luftede" desuden deres grønne salonvogn DR WLAB 51 80 70-40 190-7 samt ellok 243 002-3, der er af typen, som betjente banen på fastlandet til Wolgast Hafen indtil 1999, hvor UBB tog over (og fjernede det primitive køreledningsanlæg):

[image]Seebad Heringsdorf 10.08.2019 (Carsten Behm, UBB).

Carsten er Fahrdienstleiter på UBB og viste os bl.a. kommandoposterne i Wolgast og Heringsdorf.

Og så lidt UT - men til de militærhistorisk interesserede: På vestsiden af Swine ved indsejlingen til Świnoujście ligger 2 fæstninger fra det 19. århundrede:

[image]Fort Anioła (Engelsburg) 27.06.2019 (nm).

[image]Og det større Bateria Zachodnia (Westfort) 27.06.2019 (nm).

..... begge indrettet som interessante museer - og bestemt inden for rækkevidde.


Ellers har jeg tidligere bidraget lidt med indlæg fra Usedom og omegn, jf. disse links:

Steff's hhv. mit besøg i Peenemünde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=25550
Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47415
Færge- og ø-drift i Mecklenburg-Vorpommern: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47431
Usedom og fastlandet - I: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47436
Usedom og fastlandet - II: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47462
Præsentation af UBB GTW InnoTrans 2000: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=50768
Generelt om Stadler GTW: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21860


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak