Usedom og fastlandet II (8 illustrationer)

af Niels Munch, 4/7 2019, 08:41 (1972 dage siden)

Først et nutidigt foto:

[image]UBB-tog (Stadler GTW, BR 646) passerer den korte jernbanebro over Schlossgraben på vej mod Wolgast Hafen trb. på fastlandet, th F/S STRALSUND, 25.06.2019 (nm).

Det nutidige er den smertefri togforbindelse fra Usedom til fastlandet, det fortidige (obligatorisk i dette forum) er færgen STRALSUND, der repræsenterer tiden uden jernbanebro.

Men lad os atter se kortet fra forrige afsnit:

[image]Usedom med sine baner, Wikimedia "CC-BY-SA 2.0".

Banen på fastlandet Züssow-Wolgast Hafen (den tynde, sorte streg oppe på kortet) anlagdes allerede 1863 som én af de første baner i Vorpommern, sammen med banen Stralsund-Anklam. Rejsende mellem Wolgast og Usedom måtte lade sig færge over Peenestrom. Men de direkte hurtigtog på strækningen fra 1876 (Berlin-)Ducherow-Karnin-Swinemünde(-Heringsdorf) tiltrak broderparten af trafikken til øen og dens Seebäder.

1934 anlagdes en klapbro over Peenestrom i Wolgast, alene for vejtrafik. Også den blev - som sin fætter Zecheriner Brücke nede ved Aklam - sprængt april 1945 under Wehrmachts retræte. Ganske som den dobbeltsporede Hubbrücke ved Karnin, og så var øen helt uden faste forbindelser til fastlandet.

Havnen i Wolgast var ellers spækket med jernbane, thi foruden normalsporet fra Züssow var der også - indtil 1945 - den smalsporede (750 mm) Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW), jf. denne sporplan:

[image]Bf Wolgast Hafen inden 1945.

På planen bemærkes det udstrakte 4-skinnespor, der til venstre (mod nord) fortsatte mod Greifswald knap 8 km til Kröslin, og som efter russernes fjernelse af smalsporet i 1945 fortsat lå som normalspor til 1965. Desuden ses normalsporet forbundet med havnebanen dels med en kurve, dels via en vogndrejeskive.

[image]Wolgast Hafen am Peenestrom. Blick nach SW zur Petrikirche. Foto: Alois Raslag, 1936. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0355833. (Klik på billedet for opr. størrelse).

Ovre på havnesporet, parallelt med kajen, ses et KGW lok med 2 vogne, og vinkelret herpå, parallelt med og bag det store bindingsværkslager, anes en normalsporet åben godsvogn.

På Usedom-siden endte den i 1911 anlagte bane fra Heringsdorf ved Bf Wolgast Fähre.

Efter krigen, og uanset, at Usedom nu var uden sine broforbindelser, steg transportbehovet, også for sovjetarméen, der i 1946 lod ingeniørtropper anlægge 2 færgelejer, ét for sydenden af kajen i Wolgast Hafen, og ét på Usedom ved Wolgast Fähre. Til sejladsen hentede man den gamle damp-jernbanefærge STRALSUND (Ferdinand Schichau-Werft, Elbing, 1890) fra Overfarten Stralsund-Altefähr. Færgeoverfarten blev overdraget til Deutsche Reichsbahn (DR) i 1949.

[image]F/S STRALSUND, Wolgast Fähre, Foto: Klaus Dreßler, vor 1990. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0418997. (Klik på billedet for opr. størrelse).

DR havde kvaler med at vedligeholde færgelejerne, da der manglede tegninger, og færgens gamle dampmaskive gav op i 1986, hvorefter færgen blev bugseret frem og tilbage af en slæbebåd. Den ordinære færgefart ophørte 1990, men blev lejlighedsvis anvendt, senest da der blev overført "Ferkeltaxen" til Usedomer Bäderbahn.

De 2 vejbroer til Usedom var først genopbygget 1950 (ved Wolgast) hhv. 1955.

[image]Sporplan Bf Wolgast Fähre ca. 1990 med færgelejet på Usedom-siden.

Færgen er siden erklæret bevaringsværdig og ligger nu som Museums- og Teaterskib i Wolgast:

[image]F/S STRALSUND, Wolgast Havn 24.06.2019 (nm).

Vejbroen over Peenestrom ved Wolgast blev efterhånden for lille, også for skibe fra/til Peene-Werftet, og i 1996 iværksattes byggeriet af den nye, kombinerede vej- og jernbanebro:

[image]Peenestrom med vej- og jernbanebroen og de mindre broer over Schlossgraben, Foto: Bernd Clemens, 2011.04.25. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: elb_euroluftbild_0022740.

Efter tilpasning af jernbaneanlæggene på begge sider, herunder anlægget af den lille jernbanebro over Schlossgraben, kunne fra 2000 atter køres gennemgående tog mellem fastlandet og Usedom - efter 55 år.

[image]Vej- og jernbanebroen set i retning mod Usedom, jernbanesporet ude til højre, 26.06.2019 (nm).

Banen Züssow-Wolgast Hafen blev i øvrigt elektrificeret af DR (med let køreledningsophæng, som Velgast-Barth). Køreledningerne fjernedes atter, da banen 1999 blev overtaget af Usedomer Bäderbahn, som tillige kører gennemgående tog via Züssow til Stralsund.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Usedom og fastlandet II (8 illustrationer) - Niels Munch, 4/7 2019, 08:41 [*]
Indsend billederSvenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak