Usedom og fastlandet - I (7 ill.)

af Niels Munch, 1/7 2019, 08:55 (1971 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 1/7 2019, 09:50

I et par tidligere indlæg, hvor vi var på vej til Usedomer Bäderbahn, blev det bl.a. nævnt, at Usedom - Tysklands næststørste ø efter Rügen - især i mellemkrigsårene opnåede status som "die Badewanne Berlins" med mondæne badehoteller etc. Det skabte naturligt en ikke uvæsentlig trafik til/fra øen.

Allerede i 1876 havde man anlagt en normalsporet jernbane fra Ducherow på hovedstrækningen Stralsund-Pasewalk til Swinemünde på Usedom således, at direkte tog fra/til Berlin var muliggjort. Over farvandet Peenestrom blev ved Karnin anlagt en drejebro, og banen var forberedt for dobbeltspor, der realiseredes i 1908. I 1894 forlængedes banen fra Swinemünde til Heringsdorf, der frem til 2VK var endestation for hurtigtogene fra Berlin.

For yderligere at betjene øen, anlagdes sidebanen Heringsdorf-Wolgast Fähre i 1911. Sidebanen Zinnowitz-Peenemünde blev anlagt i 1937 som Werkbahn Peenemünde til Hitlers raketforsøgsanstalt. Men alt det vender vi nok tilbage til.

Et kort kan sikkert nytte:

[image]Bahnstrecke Ducherow–Heringsdorf–Wolgaster Fähre (demontiert zwischen Ducherow und Świnoujście) mit Stichstrecke nach Peenemünde, Wikimedia "CC-BY-SA 2.0".

Den enkeltsporede og først hånd-, siden el-betjente drejebro ved Karnin var snart en flaskehals for såvel skibs- som jernbanetrafik. Derfor etablerede man i 1933 den dobbeltsporede "Karniner Hubbrücke", et bygningsværk, som dengang var den mest moderne jernbanebro i Europa:

[image]Hubbrücke Karnin (arkivfoto).

Denne bane understøttede også transporterne op til og under 2VK i f.m. de mange militære installationer på Usedom, og under deres tilbagetog sprængte de tyske tropper den 29.04.1945 buefagene således, at alene hæve-/sænkefaget (gennemsejlingsfaget) stod intakt tilbage:

[image]Hubbrücke Karnin, t.v. Karnin Havn, Foto: Clemens, Bernd, 2013.08.23. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: elb_euroluftbild_0022902.

[image]Hubbrücke Karnin, det overlevende gennemsejlingsfag, 26.06.2019 (nm).

Broen blev ikke retableret efter krigen; i stedet blev hele banen fra Ducherow til Świnoujście, der nu var blevet polsk, pillet op og sendt til USSR som "Reparation". Der har siden været planer om genåbning, herunder banebetjening af flyvepladsen ved Garz, men tracéen gennem Świnoujście er efterhånden blevet overbygget.

Til gengæld er den at finde ret mange andre steder, bl.a. i f.m. den bevarede stationsbygning i Karnin (Carnin):

[image]Stationsbygningen i Carnin, vejside, 26.06.2019 (nm).

[image]Stationen i Carnin, sporside med blik mod Hubbrücke Karnin, 26.06.2019 (ots).

Jernbanesporene ligger stadig i græsset på dæmningen frem til broens landfæste.

[image]At drømmen om en genåbning stadig trives, vidner dette aktuelle opslag om, Karnin Havn 26.06.2019 (nm).

Lidt nord for Hubbrücke Karnin etableredes i øvrigt i 1931 landevejsbroen "Zecheriner Brücke".

I et følgende afsnit vil jeg beskæftige mig med forbindelsen til fastlandet ved Wolgast, herunder jernbanefærge-overfarten.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Usedom og fastlandet - I (7 ill.) - Niels Munch, 1/7 2019, 08:55 [*]
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
DSB ME1532

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak