Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (+9 fotos)
Hej Steff,
Bedre sent end aldrig vil jeg gerne takke for denne fyldestgørende beretning om Peenemünde, som absolut er et besøg værd.
Selv besøgte jeg stedet i 2002, da jeg arrangerede en studietur for Jernbaneteknisk Faggruppe (JEFA, senere JeTra og nu IDA Rail) til Usedomer Bäderbahn (UBB). Køreturen med banen bragte os til Zinnowitz og videre ad sidebanen til Peenemünde, hvor der var tid til rundvisning:
UBB Bf Zinnowitz med togviserskilte og armsignaler, 04.06.2002 (JB-P).
Peenemünde, kraftværksbygningen under renovering, 04.06.2002 (nm).
Selskabet får en "V1" forevist, 04.06.2002 (nm).
Her rækker min raketviden ikke, Steff. Peenemünde 04.06.2002 (nm).
Ved et genbesøg på UBB sidste år var der atter lejlighed til et besøg i Peenemünde:
Fra toppen af kraftværket udsigt til en "V1" på affyringsrampe, en "V2" samt "Peenemünde-toget", 26.06.2019 (nm).
DBs ombygning af toget til vekselstrøm forandrede motorvognens front en del:
Peenemünde-toget, front, 25.06.2016 (OTS).
Et Peenemünde-tog efter de allieredes bombardement (nm).
UBB endestationen i Peenemünde med "Ferkeltaxe" engang i 2000. Perronen er moderniseret, men GTW-togene endnu ikke idriftsat (Eisenbahnstiftung Bildarchiv 18920).
Sammesteds i 2019; de triste beboelsesbygninger fra krigens tid er nu nedrevet:
UBB GTW-tog i Peenemünde, 26.06.2019 (nm).
Jeg vil nok ved lejlighed vende tilbage til besøgene ved selve Usedomer Bäderbahn.
Bedste hilsener
Niels