traktor 56 og 57, tegninger er på Rigsarkivet.

af henning h087 ⌂, Græsted, 22/1 2013, 17:22 (4287 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af henning h087, 22/1 2013, 17:51

:-)
hej
og tak for svar.
Nu skulle den heller ikke på et forum, og egentligt er jeg personlig heller ikke interesseret i den ( så havde jeg nok anskaffet mig den for lang tid siden), dernæst tegner jeg jo selv om ( ved hjælp af hovedtegninger, foto mm og stadig i hånden ) og - gud nåde og trøste mig - er jeg absolut ikke den store fan af olsen filmene ( hver sin smag, heldigvis ) - der var bare nogen der spurgte om jeg havde den - og af ovenstående grunde - ja så har jeg den ikke - så jeg giver svaret videre til mine bekendte
men så noget andet.
der har jo været megen snak om ophavsret mm til tegninger, foto mm - og i sin tid, da jeg "plagede/belejrede" DSBs generaldirektorat og dens forskellige afd. for sporplaner, materieltegninger, bygningstegninger, så fik man dem, efter samtaler/skriverier om hvad man skulle bruge dem til. og jo - man måtte godt offentliggøre dem i jernbanerelaterede sammenhæng, jeg måtte også gerne lave kopi til andre mm. MEN, jeg måtte IKKE sælge dem ( altså tjene penge ) på dem. - og har kun en kort overgang solgt af mine EGNE tegninger, derefter ( siden engang i forrige årtusinde ) har de været gratis - eller nærmere ikke til salg, men nogle forretninger har haft og har stadig tilladelse til det ( jo, hvis nogen henvendte sig, så betalte de omkostningen ved kopiering ( 1-2kr ) + porto
om tiden har ændret sig, eller om de gamle tilladelser stadig gælder, tja - men indtil videre har DSB ikke klaget. Jeg har haft ET tilfælde om offenligørelse af nyere betjeningsvejledninger, MR, IC3, IR4, Øresundstoget mfl, som jeg havde fået fra en DSB ansat. ( de gamle til MH, MY, MO mfl er ok at offentliggøre ) Desværre fik jeg ikke undersøgt, om der var copyright på dem, men da en gjorde mig opmærksom på det, skrev jeg til den pågældende afd for at høre, den sendte den videre til sikkerhedsafd ved DSB - og der har den så ligget siden, jeg har hverken fået lov eller ballade over dem - andet end en forespørgelsel om hvor jeg havde dem fra, men jeg fjernede dem fra forummet hvor de lå, øjeblikkeligt da jeg fik at vide at der var copyright på dem.
Angående mit fotobrug af andre fotografer, har jeg tilladelser fra gammel tid ( før internet ) og de er blevet overholdt, mange af fotograferne er desværre døde, men de arkiver der har arvet, har jeg kontaktet og spurgt, samt enkeltpersoner - og tænk - man overholder de gamle aftaler - ( en klub troede endda så sent som sidste år, at jeg havde rettighed til dem - det er så blevet berettiget - kun brugstilladelse, de har rettighederne ) selvom de var mundtlige og i visse tilfælde skriftlige - men man tror på mit ord, og sjovt nok ser jeg at andre bruger MINE tegninger og foto ( beholder dem endda efter lån - snart 13 år ), uden at have tilladelsen i orden - og IKKE EN kæfter op - was das.
så indtil videre holder jeg mig til mine aftaler - indtil den/de ansvarlige gør indsigelser og ikke en "hr olsen fra langt ude på landet, næsten ved strandkanten" måske endda i vandkanten :-D ;-)

og mig bekendt har jeg forespurgt forskellige om tilladelser om at kunne bruge deres ting, ved mange har jeg fået en generel tilladelse, da man åbentbat stoler at jeg bruger dem fornuftig, og ved andre skal jeg spørge hver gang, og sådan er betingelserne.

det var såmænd det jeg bare lige ville sige i forbindelse med min forspørgelse, da der nu kom noget med offentliggørelse ind i spillet, hvad jeg ikke havde tænkt mig
så - jeg har mange brugstilladelser - men få ophavsrettigheder ( vel kun mine egne tegninger og så lige Peter Koos ZF foto + nogle andre. Og får jeg brug for foto, tegning mm til mine jernbanerelaterede skriverier/fremvisninger/indlæg - ja - så spørger jeg. - og som nævnt her og mange andre steder - ja så får man dem som regel - og DET vil jeg sige stort TAK for her, de hjælpsomme og leveringshjælpsomme ved hvem de er !!!!
bemærk også.
jeg bruger ikke formen fx AK/arkiv h087, men fx AK/omjk eller AKomjk, idet det er fotografen og det sted hvor originalen muligvis kan erhverves fra, der er det væsenlige. jeg har en samling og det kan man se ud fra at det er mit indlæg

mvh
henning h087

ps - der kan og vil forekomme lidt ironi i teksten !! :-) ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billederHectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak