Mere Hammel-vogn - og lidt Nielsen-vogn
Dansk Veteranmbilklub har jo bilen i sit logo og har derfor en særlig tilknytning kan man vel sige.
Dansk Veteranbilklubs logo, designet af Bent Mackeprang. En stiliseret Hammelbil i centrum
Nu har jeg fundet klubbens 50 års jubilæumsskrift frem hvor Riisager har en lang artikel om bilen (22 illustrerede sider). Her summerer han de forskellige teorier op og her anfører han at der ikke er fundet noget på tryk ud over den samme artikel fra 1925 som du henviser til Morten.
Jubilæumsskiftet er fra 2003/2004 - 16-17 år siden og dengang var der kun een vej frem hvcis man ville hige og søge i gamle aviser, og det var læsestuen på Det kongelige Bibliotek og så starte fra en ende af. Jeg kunne godt forestille mig at Ole Emil er startet ved 1886-87 og så arbejdet sig opad år for år, avis for avis. Han er simpelthen ikke nået frem til 1995 og derfor ikke fundet frem til de artikler fra midt 1890'erne som du nu har findet ved elektronisk søgning i de digitaliserede artifakter. Det er blevet letter at søge i kilder. Det var jo det samme jeg gjorde med Ingeniørens Danmarkshistorie, da den blev udgivet.
Jeg må nok sige at dine fund gør at de 1888, som også deles af Danmark Tekniske Museum, ikke rigtig virker troværdigt længere. Når Riisager ikke har fundet dem tror jeg det var fordi han stoppede søgningen inden han nåede til 1895.
Det kan være vi i fællesskab skulle skrive et nyt kapitel af bilen historie i "Veterantidende - Bilhistorisk Tidsskrift" om de nye fund som faktisk giver god mening. I 1895 har det ikke været den samme tekniske nyhed, som ville medføre omtale i de tekniske tidsskrifter og derfor er de der ikke.