Lokomotiv i mose ved Veksø?
”Forud for bygningen af Frederikssund banen var gået mange og lange forhandlinger, da det private Sjællandske jernbaneselskab (SJS) faktisk ikke havde lyst til at bygge denne, hvis den ikke også senere kunne forlænges til Hornsherred. Og man ville egentligt hellere nå Frederikssund via en stikbane fra Nordbanen.
P.g.a. SJS modvillighed, havde andre selskaber fået koncessionen i tilbud, men ingen kunne tilsyneladende stille med den forventede store indskudskapital på 300.000 kroner. Sikkert med lidt "hjælp" fra indenrigsministerens side, tog SJS alligevel spørgsmålet om bygning op, og det fik herefter tilladelsen den 11. maj 1876. Åbningen forsinkedes ca. 1/2 år bl.a. p.g.a. store problemer med banedæmninger nordvest for Ballerup, hvor banen skærer nogle vådområder”.
(Uddrag fra ”Sjællandske Jernbaneselskabs Lokomotiver, Danmarks Jernbanemuseum 2002, ISBN 87-982227-6-7).
Det var almen kendt blandt ingeniører og entreprenører, at netop området mellem Ballerup og Veksø bød på meget store udfordringer med hensyn til at placere en jernbane her. Vådområdet omkring moserne var så at sige bundløse, således at man i næsten bogstaveligste forstand måtte bruge meget store summer fra anlægsbudgettet til at fylde op i dette morads, der så manglede andetsteds. Derfor modviljen mod netop denne linjeføring.
Den nævnte episode har næppe været den eneste, hvor banedæmninger mv. er sunket, men her bemærket, fordi mosen slugte et par tipvogne i samme omgang.
Pr. 1. oktober 1879 kunne strækningen mellem Frederiksberg og Frederikssund åbnes med tre tog dagligt i hver retning. Det nye materiel til banen blev for lokomotivernes vedkommende bygget hos den sædvanlige SJS leverandør Maschinenfabrik Esslingen (ME). Vognmateriellet på 80 vogne blev bygget hos Kochums i Sverige.
Lokomotiverne var en lettere udgave af SJS klasse C (Fenris-klassen), nemlig SJS klasse B, TJALFE-klassen. Årsagen den simple, at man måtte passe på for ikke at få et for stort hjultryk, hvilket overbygningen på den nye bane ikke kunne tåle.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler