Blokafhængighed mellem perronkioskerne og kommandopost
Fra 1901 var der manuel linjeblok på godsbanen Kjøbenhavn H (Godsbanegaarden)-Vigerslev med en mellemblokpost ved Carlsbergbroen (i en lille murstenshytte lige nedenfor broen). Dette blokanlæg nedlagdes i 1909, da godsbanen til Vigerslev syd om Valby åbnede.
Fra den nye København H's ibrugtagning for persontrafik 1.12.1911 har der - så vidt jeg ved - været linjeblok København H-Valby, men indledningsvis kun med ét blokafsnit, da blokposten på Vester Fælledvej B først ibrugtages 18.4.1912.
En ny manuel linjeblok København, Post K-Vigerslev ibrugtages (vistnok) 29.04.1916. I hvertfald ibrugtages et bloksignal ved København, Post K umiddelbart øst for Dybbølsbroen (på København H) denne dato. Signalet - der kun var for tog mod Valby - betjentes fra Post 1, og delte linjeblokstrækningen Post 3 (kommandoposten)-Enghave i to blokintervaller. Samtidig etableredes blokafhængighed mellem perronkioskerne på København H og København, Post K. Sidstnævnte blok, gætter jeg på, har været beregnet på, at inspektionshavende på perronen her kunnet "signalere" med Post K og vice versa. Hvordan proceduren har været, ved jeg ikke. Anlægget har formentlig været i brug helt frem til ibrugtagningen af automatisk linjeblok Kh-Val i april 1958.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"