Sporvogne i udlandet - Locarno [CH] (1 foto)

af Niels Munch, 8/8 2019, 19:42 (1932 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu er der jo alligevel "gået gætteri" i bagenden af tråden:
(Et af mine første fotos med mit lille box-6x9-fotografiapparat)
[image]
Hvor, måske hvornår ? ---^


Kære Erik,

Med stor risiko for at blive udnævnt til "Spielverderber", giver jeg nu et fyraftensbud på en besvarelse: Motorvognen i baggrunden t.v. for sporvognen ser schweizisk ud, og det bekræftes af påskriften på sporvogn nr. 4, nemlig "Tramvie Locarnesi" (TLo); initialerne FRT står for Ferrovie Regionali Ticinesi, som vel kan anses som kantonen Tessin's trafikselskab.

Vi er således i Locarno, hvis 4,2 km lange metersporede sporvej TLo åbnede 1. oktober 1908 og blev nedlagt 30. april 1960.

"Din" maximum traction bogiemotorvogn nr. 4 er bygget af MAN/MFO i 1911 og kom sammen med den lignende nr. 5 til TLo i 1946 fra Rheintalischen Strassenbahn (RhSt). Ved TLo's nedlæggelse kom begge vogne til Centovallibahn, hvor nr. 4 siden blev renoveret og opstillet ved stationen Santa Maria Maggiore som 'Denkmal'.

Dit foto er således optaget mellem 1946 og 1960, og hvis man kunne bestemme motorvognen i baggrunden, kunne tidsintervallet muligvis indskrænkes. Men som i historiequizzen tipper jeg på 1955 "+/- 5 år" :-P .


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak