Sporvogne i udlandet - sommergætter II + sporvogn i Erfurt
Ja, det er godt nok som LH skriver Eisenach i Thÿringen på den berømte ”Luther Strasse”.
Der var før sporvogn op til efter krigen, ikke den største, men nok typisk for ”der Gründerzeit” omkring forrige, forrige århundredeskiftes industrialisering. Det viste billede er den sidste rest, der mærkværdigt nok er blevet bevaret. Sporvognen kom til omkring 1890´erne, hvor byen tjente virkelig store penge, storindustri og minedrift. Det vidner de mange og store villaer, opera og skuespilhus også om.
Bortset fra bilfabrikken i den nordlige del af byen og den dertil senere tilknyttede flyvemaskinemotor fabrik (BMW 14 cyl. dobbelt stjerne luftkølede motor (1700 hk) for bl.a. FW 190, FW 200 og JU 88 m.fl.) i østkanten af byen, led byen ikke de store ødelæggelser under krigen, jo jernbane terrænet fik en gang tæsk samtidig.
Byen er jo nok mest kendt for bilfabrikken ”Automobilwerk Eisenach (AWE)", der efter krigen fremstillede den nok så kendte DDR personbil ”Wartburg”, opkaldt efter slottet/fæstningen af samme navn ovenfor byen (der er fan…… mange trapper derop hvis man er hard-core). Historisk også kendt for komponisten Johannes Sebastian Bach. Nå, jo, er man til tyske TV familie doktor dramaer, blev ”Dr. Kleist” indspillet der i mange, mange år. Men man skal nok være af hunkøn og lidt mere end 30 år for besvime over denne.
Opel byggede en spritny fabrik lige vest for byen og her produceres OPEL og WAUXHALL (Opel for det engelske marked).
Jernbanemæssigt er Eisenach et stort jernbaneknudepunkt og der arrangeres ofte store ”Plandampf” arrangementer med et par BR 41 og en 50 i enden foran et 1500 til 2000 tons kali godstog med selvtømmende vogne (se bl.a. Youtube). Og så ligger Eisenach ikke langt fra RAW MEININGEN.
Med tog tager det ingen tid at komme til Gotha, Erfurt, Weimar og Jena.
I Erfurt er der bl.a. 1m sporvogn, foto herunder.
I det hele taget kan Thüringen anbefales, masser af jernbaner, museer, jernbanemuseer og, og, og.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler