Nogle ledvogne fra KS 1972
(...)
Der sad elektriske luftviger foran de halvautomatiske sporskifter for at lede stangen ind på en af to køretråde, der hver var forsynet med en skiftekontakt til sporskiftet. (...)
.
----------------
.
Hej:
Det er vel det vi ser her til højre for lyskurven. Af "praktiske", færdselsmæssige årsager har man brug for at få den ankommende sporvogn (til Husum Endestation / - Torv) væk fra det stærkt trafikerede gadeareal så hurtigt som muligt.
I "gamle dage" (inden "Düsseldorferne" var der et afsætningsstoppested udfor folkerumsbygningen. Her blev passagererne "læsset af" og vognstyreren kunne stille sporskiftet - linie 5 til yderste spor, linie 11 og senere linie 7 til inderste spor.
Nu er det så (de sidste år) alene "Düsseldorfere", der trafikerer sløjfen, og vognstyreren kommer ikke ud med sporskiftestangen. Igen af praktiske, færdselsmæssige årsager, må der anbringes et elektrisk luftvige inden den krydsende Storegårdsvej. Herved leder man trolley-
stangen ind på den ene af de nu to adskilte køretråde til yderste eller inderste spor. ----^
Herefter følger kontaktskinnerne til sporskiftet, og vognen kan køre direkte ind i det aktuelle spor (se bort fra de afgående sporvogn - den er "ligegyldig" i denne forbindelse). ----^
Erik V.
www.evp.dk
.