GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)
Hej Niels,
Jeg ser først nu din beretning fra Sheppards Air Force Base og Wichita Falls. Jeg var på ferie med Fruen i området for nylig men ikke med togkiggeriet som prioritet. Faktisk var prioriteten fly, men Sheppards AFB blev dog valgt fra til fordel for Dallas/Ft. Worth Airport (og dét var ikke kedeligt..!).
Med hensyn til dine jernbanebilleder så kan det tilføjes at Burlington Northern jo i 1996 blev til BNSF, og strækningen forbi Wichita Falls trives fint. Vi kørte fra Amarillo TX as US-287 til Ft. Worth og på strækningen fra Amarillo til Wichita Falls så vi 10 tog. Trods at vi også kørte forbi aktivt sporarbejde et stykke udenfor Amarillo. Vejret var ikke til at fotografere de store vidder og vi havde også lidt travlt med at komme til bedre vejr (vi havde spist morgenmad i en restaurants "tornadorum" et par dage tidligere...). Så det blev kun til et enkelt billede med telefonen fra et sted nær Wichita Falls:
De sidste tre lokomotiver var fabriksnye GE, formentlig fra fabrikken i Fort Worth og på vej til Canada.
MKT-sidebanen er så vidt jeg kan finde ud af blevet til en shortline, the Wichita, Tillman & Jackson Railroad. Banen ender i Altus, Oklahoma. Hvor vi også var igennem på vej til Amarillo. I Altus krydser WTJR en BNSF-sidebane ved noget som WTJR's kort kalder "BNSF Interlocker". Hvilket plejer at betyde et automatisk sikringsanlæg som blot dækker selve krydsningen og automatisk giver togene signal efterhånden som de ankommer. Men i Altus var det den ældre og billigere version i form af en "låge" som spærrer det ene eller det andet spor (beklager billedet, det var blot et snapskud):
Sporet i forgrunden er et forbindelsesspor mellem de to strækninger - selve krydsningen er øverst til højre.
Altus er i øvrigt hjemsted for Altus Air Force Base. Vi tilbragte et par timer i nærheden af basen og mens vi ventede på at der skulle ske noget kørte et yderst delikat lille tog forbi på Stillwater Central Railroad. For langt væk til at varmeflimmeret tillod et hæderligt billede, men det var godt nok fristende at køre efter det...
Men snart kom der liv i basen og de næste par timer bød på 4 C-17 Globemasters og et KC-135 tankfly på træningsflyvninger. De to Globemasters forsvandt hurtigt, men de to andre og tankflyet lavede konstante"touch-and-go" nærmest hen over vores hoveder.
Efter at have kigget lidt på en tredie lokal bane (Farmrail) kørte vi vestpå.
Og et stykke fra Altus futtede de to sidste Globemasters i lav højde rundt over prærien.
Mvh
Carsten Lundsten