GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Oversmeden, 21/9 2016, 20:13 (2987 dage siden) @ Niels Munch

Ganske interessante fotos.
Særligt den med 2xSD40+2xSD7 syntes jeg er sjov.
Der er jo (næsten) en af hver af BNs bemalinger inc. forgængere. Der mangler kun en maskine fra NP, så havde den været der....
Den blå SDP40 var bygget til persontog på GN - kun 6 stk bygget - der har du sq været heldig!
Da Amtrak var dannet 1/5 1971, så var der ikke nødvendigvis brug for den (Amtrak overtog BUNKER af E+F). Vel derfor kunne BN bruge den i godstog?

Den lille SW1200 er faktisk at sammenligne med en Mx (12-567C motor og 4 banemotorer). Nå-ja, gearingen på SW1200 har næppe været til mere end 55-65 (ca.90-105 km/t). Vel meget passende for en rangermaskine.

I øvrigt tog det mig lidt tid at "lure" hvordan BN maskiner kunne komme til Wichita Falls, for både GN+NP ligger langt mod nord. CB&Qs linjer lå også for langt mod nord. Hvad så? Tanker gik lidt omkring "Trackage rights" - måske via "KATY"?
Men, men, men, det var jo via ejerskabet af Colorado&Southern (C&S) at CB&Q kunne komme den vej. Da BN dannes, overgår ejerskabet af C&S til BN. I 1981 ejede BN henad 92% af aktierne og kort efter lægges BN og C&S sammen.
C&S er også årsagen til at BN har en linje på tværs af UPs hovedlinje i Cheyenne, Wy (broen i vestenden af Cheyenne).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak