Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station -OT
I 1947 kom en opsigtsvækkende ny benzinkvalitet på markedet i Danmark med et oktantal på 74-76 i stedet for som sædvanlig omkring og under 70. Det højere oktantal havde imidlertid kun interesse for de helt nye biltyper (fortrinsvis amerikanske), hvis motorer havde et væsentligt højere kompressionsforhold end tidligere, samt for enkelte ældre bilmodeller, som havde tilbøjelighed til ”bankning”
(kilde: Motor. Medlemsblad for Forenede Danske Moterejere. »Den "nye" Benzin.« 20. september 1947: s. 130)
Den nye benzin i 1947 kunne give problemer for folk, som af vanvare kom til at fylde den på ældre biler.
Æh - nu beskriver oktantallet evnen til at undertrykke tænding (jo højere tal, jo højere evne udi tændingsundertrykkelse).
Derfor: den nye benzin fra 1947 skulle bruges i nye fortrinsvis amerikanske biler. Ældre vogne kunne fint bruge den nye benzin - det giver ikke bankning - men den nye benzin kostede vel mere?
Hvis du fyldte "almindelig benzin" (= uden øget oktantal) på den nye amerikanerslæde i 1947, så ville du få tændingsbanken etc.
Ganske som beskrevet, så havde motoren et højere kompressionsforhold. Dermed er temperaturen ved slutningen af kompressionsslaget også højere.....virker benzinen ikke tændingsundertrykkende, så tænder dampene simpelthen for tidligt (= inden gnisten fra tændrøret).....det lyder skrækkeligt og de færreste vil være i tvivl om at forholdet er helt galt.