Gamle Elfelt-optagelser fra Frederiksberg station

af Steffen Dresler, 11/4 2019, 15:48 (2122 dage siden) @ Steffen Dresler

God eftermiddag til alle

Ved Jernbanemuseet i Odense er filmen kommet til sammen med andre arkivalier fra Sølvgade. Der befandt sig en stor del ”rigtige” film, heriblandt denne, der er anført som ”Ukendt face, på jernbanestation (ca. 1903, stum)”.

På museet var det et ønske dengang at udgive så mange jernbanehistoriske film som muligt og indledningsvis blev de bedste og nyeste overført til video og kunne købes i Odense, bl.a. om ”Tyske transporter” og ”H-maskinens bygning” etc.

Alle filmene blev indledningsvis overført direkte til VHS rå bånd for at kunne katalogisere disse og se på deres historiske indhold mv.
Det var meningen, at alle filmene mere eller mindre skulle restaureres og overføres på VHS. Salget fra disse skulle finansiere restaureringen og udgivelsen af andre VHS bånd, da det var (er?) en temmelig dyr affære.

Desværre måtte man stoppe, da en eller flere personer (Klaphatte) lagde dem ud på nettet via You Tube. Det var et brud på både copyright samt ophavsrettigheder og derfor besluttedes det at stoppe med denne form for udgivelser. Museet kunne muligvis også sagsøges af andre rettighedshavere, når de blev gjort til genstand for offentlig ejendom på You Tube, desværre. Der lå nemlig en guldgrube af jernbanehistoriske film eller med tilknytning til jernbanerne i disse filmruller. Hvor de er nu (filmrullerne) ved jeg ikke.

Den omtalte film er optaget på Frederiksberg station og efter lige at have set kopien på min PC er jeg nok tilbøjelig til også at skrive, at scenen med heste droschen også er fra Frederiksberg gamle station.

Den indkommende togmaskine er en tidligere ”sjællænder”, nemlig SJS sidste store egen satsning litra K, ved det samlede DSB litra Ks. Vognmateriellet skal jeg lade andre om. Om den kommer fra Syd/Vestbanen eller Frederikssundsbanen kan jeg ikke lige afgøre, men jeg er tilbøjelig til at tro Syd/Vestbanen p.g.a. maskinens størrelse, da man på Frederikssundsbanen normalt anvendte TJALFE-klassen (litra Bs) og efter århundredeskiftet litra O. At togmaskinen har nummerplade på røgkammerdøren KUNNE indikere, at det er efter leveringen af de første litra P, altså tidligst omkring 1907 ++ og senest NOV/DEC 1911 (den nuværende hovedbanegård). Yderligere har den ikke mere den sjællandske skorstenshat, men ”glat konisk” stålplade skorsten. Årstallet passer også ca. med at Ks-maskinerne begyndte at køre på Sydbanen efter de i flere år havde kørt på Nord- og Kystbanerne.

Jeg mener IKKE at filmen i sin tid er blevet bestilt af Statsbanerne og jeg ved heller ikke lige, hvordan den er havnet i Sølvgade.
Dette er desværre hvad jeg kan byde ind med i dette tilfælde.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak