I brug, hensat eller ophugget?

af Georg Schmidt, 29/12 2012, 00:51 (4376 dage siden) @ Lars

Du spørger til nogle D-maskiner.

D 807 var en gammel Struer maskine, som kørte ud fra Struer det meste af sit liv. Blev taget i brug 24/4 1904, res. kedel og ny fyrkasse 8/3 1944. Seneste S-revisioner 8/3-44, 6/12-47, 22/8-51 og 15/11 1956. Fik fristfolængelse til 15/5 1964. Efter at have været benyttet i Struer i marts og maj dukkede lokomotivet op i Odense november 1963 formentlig som stationær varmekedel måske hos privat firma frem til maj 1964 hvor maskinen hensættes 15/5. Efter et kort ophold på cvk Århus flyttes til Lunderskov og hensættes sammen med andre D-maskiner der. I forår 1966 flyttes 807 til Esbjerg. Udrangering 12/12 1968 og ophugget 1970 i Viborg.

Det var ret almindeligt at nogle D-maskiner var udlejet som stationære dampkedler til private firmaer især 1960-63. F. eks. var Aalborg maskinerne 883 og 893 udlejet i længere perioder, 883 til Eternitfabrikken og 893 til et firma i Nørresundby.

D 844 blev taget i brug 16/6 1909 med overheder. seneste S-revisioner 20/2 1947, 23/3-49, 19/5-53 og 18/5-57 fristforlængelse til 18/11-64. Køret mest fra Struer og Brande depoter. Kom til Brande november 1962 og blev hensat urepareret i Brande 18/11-64. I Brande til 1967 hvor udrangering kom 16/11-67. Sidst i brug dec 1962. Ophugsted?

D 866 blev taget i brug 25/3 1912 hensat urepareret 28/12 1964 og udrangeret 16/11-67. Stationeringer i den sidste tid: Odense til marts 1959 derefter Padborg til nov 1961 så Esbjerg til oktober 1964 og sidst Fredericia til udrangreingen (hensat dec 1964). fik fristforlængelse til 28/12 1964. Sidst i brug okt 1964 med 100 km. Ophugsted?.

Med hensyn til varmemaskinerne havde man en omregning til kilometer i bogen, men jeg har ikke satsen, men det ser ud til omkring 12 km pr time varm.

Senest hvor der var noget gang i D-kørslen ved depoterne rundt omkring i Jylland var sommer 1961, men MX'erne tog jo lynhurtigt over i 61-62.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak