Alkoholpolitik før og nu
Der kan formodentlig skrives mange anekdoter om indtagelse af alkohol ved jernbanen. Jeg husker, at lokoførerne på Lille Nord, der kørte Mo, ofte jokede med om "har du husket de tre grønne sikringer", hvortil svaret var "ja, de er i tasken".
NielsJ skriver "Mærkelig nok husker jeg ikke at der skete ulykker af den grund": Hvis man kigger på datidens uheldsrapporter med nutidens øjne, vil jeg antage at man vil finde mange tilfælde, hvor alkoholen indirekte har haft betydning for hændelsesforløbet. Man kan f.eks. godt have haft et rangeruheld pga. glatte skinner, uden at registrere at den bagved liggende årsag er manglende afstandsbedømmelse pga. påvirkethed.
Vi ofte om de forhold der har indvirkning på jernbanesikkerheden og vi indfører sikkerhedsledelse og risikovurderinger for at nedbringe antallet af ulykker yderligere. Det er jo fint nok, og vi har i dag en sikkerhed der er langt bedre end EU´erklærede mål. Fokus på bedre sikkerhedskultur er her en væsentlig faktor.
Det er min tese at der er tre fysiske forhold der virkelig har haft betydning for nedbringelse af antallet af ulykker.
En af disse forhold er afskaffelse af alkohol. (De to andre er nedlæggelse/bedre sikring af overkørsler, samt indførelse af ATC)
Jeg har ikke kendskab til nogen undersøgelse, der påviser den afskaffede alkohols indvirkning på sikkerheden. Men det kunne være interessant at forfølge emnet.