![Avatar](images/avatars/27_1716721396.jpg)
Alkoholpolitik før og nu
Jeg går ud fra, at i dag er der ingen tolerance for alkohol på jobbet hverken hos DSB eller Banedanmark. Korriger mig, hvis jeg tager fejl.
Men har det altid været sådan? Er der nogen der ved, om der har været en tid, hvor alkohol i tjenesten var tilladt - eller i det mindste blev set gennem fingre med? Har der været forskellige regler - eller kulturer - hos kørende personale - personale med kundekontakt?
Det er et "herligt" emne, du bringer på bane. Der kan formentlig skrives en længere artikel om emnet, hvis vi skal have hele historikken med fra 1844, 1847, 1862, 1867, 1880 og 1885 og frem. Men det vil jeg afholde mig fra.
Jeg har lavet et punktnedslag i 1922, hvor ordresamlingen serie A "fødes": Heraf fremgår et konkret forbud mod rygning i visse situationer. Alkohol er der intet specifikt forbud imod. Til gengæld skal beruselse indberettes. Beruselse er dog ikke nærmere defineret eller specifiseret.
Gennem et tidsrum engang i 1970erne og/eller 1980erne bliver ordre A successivt nedlagt og erstattes i et vist omfang af Aftalehåndbogen (forkortet AH). Samtidig eller derefter udgives hæftet "Medarbejdernes forhold og forpligtelser". Hæftet indeholder - i modsætning til AH - ikke aftalestof men er udtryk for ledelsens ledelsesmæssige udmeldinger, og - som jeg husker det - er det i hæftet man skal finde DSBs daværende alkoholpolitik. Som jeg husker det, var hæftet stadig gyldigt, da jeg forlod DSB med udgangen af 1999.
Om alkohol nogensinde har været aftalestof, husker jeg ikke. Men emnet er uden tvivl blevet drøftet flittigt i HSU (HovedSamarbejdsUdvalget) og dets forløbere.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg