OKMJ14, OMB1-6 og TFJ 5-8

af Lars Viinholt, 24/5 2018, 09:36 (2452 dage siden) @ esni

Tegningerne til OKDJ 4 (OKMJ 14) og OMB 1-6 er udført af Sydfyenske Jernbaners maskininspektør J.C.Milling (1863-1912) og dateret "Odense september 1909". Fire af lokomotiverne blev udbudt i licitation i november 1909 mellem en række lokomotivfabrikker. Henschel vandt licitationen, og kontrakten blev underskrevet den 7. januar 1910. Siden blev ordren forøget med tre stykker, hvoraf den ene var til OKDJ. OKDJ 4 blev leveret i 1910, de seks OMB-lokomotiver i sommeren 1911.
Når TFJ anskaffede en lignende og let moderniseret type fra 1916 og ikke den sædvanlige privatbane 1-C type, skyldtes det banens lette spor med skinnevægt 17,4 kg/m og tilladt lokomotivakseltryk på 8 t, medens alle øvrige privatbaner fra 1902 brugte 22,5 kg/m skinner, som tillod et akseltryk på 11 t. Skulle man have et lokomotiv med samme trækkraft som 1-C maskinerne, måtte man derfor have en aksel mere, og så var OMBs 1-C-1 type et nærliggende valg. Tegningerne har man uden tvivl fået fra Sydfyenske Jernbaners maskinafdeling, Jeg ved, at denne havde en del korrespondance med TFJ netop i 1916, hvor SFJ bl.a købte en varmvognskedel, som TFJ havde i overskud.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak