OKMJ14, OMB1-6 og TFJ 5-8
Godaften til alle, både det nordlige Danmark som på Amager!
Jeg synes det er en spændende tråd med masser af gode informationer om sammenfald mellem konstruktioner o.s.v.
Indledningsvis kunne jeg dog godt lide at vide, hvori man mener at ”genbruget” ligger mellem SB 1-3 og de store 1D1 ud over samme driv- og løbehjulsstørrelser. Bisselbogie typen for for- og efterløberne var sammen med Krauss-Helmholtz typen jo mere eller mindre standard på denne tids lokomotiver, med mindre direkte styret i rammen. Henschel anvendte ofte Bisselbogien, mens andre fabrikker Krauss-Helmholtz. Størrelsesmæssigt er der også stor forskel på kedler, riste og røgrør, altså hede- og overhederflader. At der er nogle ”design” sammenfald er jo ikke ”genbrug” i og med begge er Henschel konstruktioner. Men at der forskelle (udvikling) skulle vel også gerne være en normal byggeårene taget i betragtning. Men generelt var det jo ikke i teknikken der var forskelle (en damper er en damper) men nok mere forholdene mellem kedel, slag og diameter, drivhjulsstørrelse samt tryk. Altså udnyttelsen af dampen i dampmaskinen og virkning i trækkrogen og evnen til at producere damp. Og med hensyn til et ”dårligt forhold” var SFJ 1-3 og RFB 4-7 desværre et godt eksempel på et misforhold mellem drivhjulsstørrelse og cylindre og derfor dyre i drift. Derfor blev de fleste udrangerede allerede før den anden verdenskrig. Med de resterende overtaget af DSB, forholdt det sig således:
DSB (administrativt) litra BF nr. 304 (ex. SFJ nr. 1)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949 var lokomotivet dog allerede hensat med dårlig fyrkasse i 1945.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
DSB (administrativt) litra BF nr. 305 (ex. SFJ nr. 2)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949, var kedel, vandkasser og førerhus afmonteret ved overtagelsen og ilagt et antal kassable godsvogne samme sted.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
DSB litra BF nr. 306 (ex. RFB nr. 4)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
BF 306 er ikke optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 70 km/t.
Efter DSB overtagelse kørt APR til JUN og SEP 1949 i alt 3406 km. (ca. 340 rangertimer), fordelt på 4 måneder.
Stationering: 30-06-49 Odense, 30-09-1949 Odense, 17-09-1949 hensat urepareret i Odense Syd.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 01-03-1952, men udrangeret før denne dato. Sidst indgået på vk. ved SFJ 11-11-1947 samt kedeleftersyn 03-11-1948 ved vk. SFJ.
Udrangeret JAN 1950. Solgt til H. I. Hansen Odense for ophugning 17-09-1949, men fotograferet hensat på Odense Syd 12. juli 1950.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
Med venlig hilsen og godnat
Steffen Dresler