Har Todbøl været trinbræt med sidespor?
Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter
Kære Morten
Vi er enige om, at der har eksisteret b-spor både på stationer og på fri bane.
Men det er jo ikke det, vi taler om her. Her taler vi om en station, der blev nedsat til trinbræt uden sidespor. Todbøl var som trinbræt hverken "T&S" eller "trinbræt med sidespor". Todbøl var blot et trinbræt. Det sporskifte, der lå i perioden fra Todbøl blev nedsat fra station til trinbræt uden sidespor og indtil sporskiftet blev pillet op nogle få måneder senere var hverken sidespor eller b-spor eller noget andet. Sporskiftet var, som det fremgår af nedenstående, spigret og boltet og kunne derfor ikke anvendes til at føre vogne, arbejdskøretøjer eller andet til eller fra det tidligere spor.
Bedste hilsner
Thomas
Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A, Danske Statsbaner, Baneafdelingen 2. og 3. Distrikts Banetjeneste, 1872-1973 Journalgruppeordnede sager, 1963, 1971 Hl Div. tekniske anlæg, pakke BB-1724/Thomas Boberg Nielsen.